TGV - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

TGV
2 súpravy PSE v pôvodnom sfarbení, 1987
Súprava La Poste
Súprava Atlantique č. 335 na Gare Montparnasse v Paríži
AVE S-100 č. 13 pri žst. Madrid Puerta de Atocha
AVE S-101 Euromed
Súprava Réseau č. 540 v žst. Rennes

TGV (z fr. Train à Grande Vitesse, doslova: vysokorýchlostný vlak) je vysokorýchlostný vlak francúzskych národných železníc SNCF. Vlaky TGV majú elektrický pohon a dosahujú rýchlosť až 320 km/h (pri testoch až 574,8 km/h). Ich vývoj začal v 60-tych rokoch a prvá špeciálna trať bola otvorená v roku 1981 medzi Parížom a Lyonom.

Opis vlakov

Jednotky TGV sa skladajú z dvoch hnacích (čelných) a niekoľko hnaných (vložených) vozov. Hnacie nápravy sú vždy všetky nápravy hnacieho vozu a niekedy tiež susedného podvozku hnaného vozu. Vložené vozy spočívajú na spoločných podvozkoch zo susednými vozmi (s výnimkou spriahnutia s čelnými vozmi). Prednosťou tohoto netypického riešenia je zníženie počtu náprav, zvýšenie priestrannosti vo vnútri vozu, ľahšia priechodnosť a lepšia aerodynamika vlaku. Prvý prototyp TGV 001 bol poháňaný plynovou turbínou. Zvýšenie cien ropy počas ropnej krízy v roku 1973 však rozhodlo v prospech elektrickej trakcie.

Typy vlakov

Doteraz boli vyrobené tieto typy vlakov:

Typ Najvyššia rýchlosť Počet
sedadiel
Dĺžka Šírka Hmotnosť Výkon
(pri 25 kV)
TGV 001 (prototyp)
PSE (Paris-Sud-Est) 300 km/h 345 200,2 m) 2,1 m 385 ton (424 ton) 6 450 kW
La Poste
(prerobené z PSE)
300 km/h
Atlantique 300 km/h 485 237,5 m 2,90 m 444 ton (489 ton) 8 800 kW
AVE S-100 ** 300 km/h
TGV AVE S-101 Euromed ** 220 km/h
Réseau 300 km/h 377 200 m 2,90 m 383 ton (422 ton) 8 800 kW
Duplex 320 km/h 512 200 m 2,90 m 386 ton (425 ton) 8 800 kW
Thalys PBA (Paris - Brusel - Amsterdam) 300 km/h 377 200 m 2,90 m (?) 8 800 kW
Thalys PBKA (Paris - Brusel - Köln/Amsterdam) 300 km/h 377 200 m 2,90 m 385 ton (424 ton) 8 800 kW
Eurostar Three Capitals 300 km/h 794 393,7 m 2,81 m 752 ton (829 ton) 12 240 kW
Eurostar Eurostar North of London 300 km/h 596 318,9 m 2,81 m 665 ton (733 ton) 12 240 kW
KTX (Korea Train EXpress) 300 km/h
POS 320 km/h 200 m 2,90 m 423 ton (466 ton) 9 280 kW
AGV
(pred začiatkom výroby)
350 km/h
Duplex Argentina
(plánované)
350 km/h
  • - * odvodené z Atlantique
  • - ** odvodené z Atlantique, pre trate rozchodu 1 668 mm

Trate

Trate TGV:
modrá čiara - LGV vo Francúzsku
červená čiara - LGV mimo Francúzska
čierna čiara - štandardné trate s prevádzkou TGV
Súprava Thalys PBKA 4345


Súprava Thalys PBA 4537

Trate vo Francúzsku

Trate využívané TGV sa vo Francúzsku nazývajú LGV (Ligne à Grande Vitesse-vysokorýchlostná trať). Za viac ako 20 rokov sa postavilo asi 1 200 km tratí:

  • LGV Paris Sud-Est - Paríž - Lyon; výstavba 1975 až 1983 (St. Florentin - Lyon 1981); dĺžka 538 km; traťová rýchlosť 270 km/h
  • LGV Atlantique - Paríž - Le Mans, Tours; výstavba 1985 až 1990; dĺžka 282 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Nord-Europe - Paríž- Fretin - Lille - Calais; výstavba 1989 až 1993; dĺžka 333 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Rhône-Alpes - Montanay Junction - Valence; výstavba 1990 až 1994; dĺžka 115 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Méditerranée - Valence - Nîmes, Marseille; výstavba 1996 až 2001; dĺžka 251 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Belgium - Fretin - Wannehein; výstavba 1993 až 1997; dĺžka 84 km; traťová rýchlosť 300 km/h
  • LGV Est časť 1 - Paríž - Baudrecourt; výstavba 2002 až 2007 ; dĺžka 307 km; traťová rýchlosť 320 km/h

V nasledujúcich rokoch sa plánuje spustenie týchto tratí:

Trate mimo Francúzska

Niektoré vlaky TGV jazdia aj mimo Francúzska na tratiach štandardných ako i vysokorýchlostných:

V nasledujúcich rokoch sa plánuje spustenie týchto tratí:

Rekordné jazdy TGV
Dvojpodlažná súprava Duplex
Súpravy POS na Gare de l'Est
Súprava AGV na cerhenickom testovacom okruhu pri Prahe

Rekordy

  • 8. decembra 1972 TGV č. 001 (predchodca PSE) dosiahol rýchlosť 318,0 km/h.
  • 26. februára 1981 TGV PSE č. 16 dosiahol na trati St. Florentin - Lyon rýchlosť 380,4 km/h.
  • 18. mája 1990 TGV Atlantique č. 325 dosiahol na trati Paríž - Tours rýchlosť 515,3 km/h.
  • (Neoficiálne) 13. februára 2007 TGV prekonal vyššie uvedený svetový rekord, keď jeho upravená súprava dosiahla pri pokusnej jazde na trati Paríž - Baudrecourt (- Strasbourg) rýchlosť 553 km/h.
  • 3. apríla 2007 TGV prekonal svoj vlastný rekord, keď (taktiež na LGV Est), približne 200 km východne od Paríža dosiahol rýchlosť 574,79 km/h. [1]

Referencie

  1. http://vat.pravda.sk/francuzsky-tgv-zlomil-rekord-575-km-h-dbq-/sk_vtech.asp?c=A070403_145449_sk_vtech_p17

Pozri aj

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému TGV

Externé odkazy

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o TGV





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk