A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Tomuto článku alebo sekcii chýbajú odkazy na spoľahlivé zdroje, môže preto obsahovať informácie, ktoré je potrebné ešte overiť. Pomôžte Wikipédii a doplňte do článku citácie, odkazy na spoľahlivé zdroje. |
Lancia je talianska automobilka založená v roku 1906 v Turíne, pod názvom Lancia & C. Fabrica Automobili.
Jej zakladateľmi boli Vincenzo Lancia a Claudio Fogolin. Patrí medzi najstarších výrobcov automobilov vo svete. Je známa ako propagátor technických inovácií[1] (napríklad ako prvá vyrábala vozidlá so samonosnou karosériou, má tiež veľmi dlhú históriu v rallye pretekoch. Od roku 1969 je súčasťou koncernu FIAT. Tak ako väčšina talianskych automobiliek vyrábala i Lancia nákladné a úžitkové vozidla, autobusy, trolejbusy a vozidla pre armádu a to až do roku 1975, od kedy táto časť výroby spadá pod firmu Iveco , ktorú taktiež vlastní FIAT. V dnešnej dobe Lancia vyrába len osobné automobily.
Lancia a prominenti
Vozidlá slávnej a luxusnej talianskej značky boli veľmi populárne u celebrít ako Caruso, Greta Garbo, Gloria Swanson, Ernest Hemingway, Gary Cooper alebo Max Schmeling. Automobily tejto značky vlastnili tiež pretekári Tazio Nuvolari a Mike Hawthorn alebo výrobca lietadiel Anthony Fokker . V roku 1923 si Franz Kafka zapísal do svojho denníka dojmy z inzerátu na automobil Lancia. Viedenský architekt Adolf Loos v rovnakom roku navrhol vozidlo na báze automobilu Lancia. Erich Maria Remarque ušiel vo svojom vozidle Lancia Dilambda spoločne s Marlene Dietrichovú a jej dcérou z Nemecka do Francúzska a automobilu neskôr venoval aj poviedku.
Albert Speer vlastnil biele športové vozidlo Lancia, [2] rovnako ako podnikateľ a inžinier Robert Blohm, ktorému červená Lancia "splnila jeho životný sen". Bavorský princ Konštantín, ktorý svoje vozidlo Lancia Dilambda Cabriolet používal ešte po druhej svetovej vojne, o ňom vyhlásil, že: "je to auto môjho života" [3] Popularita medzi celebritami neutrpela ani v povojnovom období, kupé a kabriolety značky vlastnili a užívali Gregory Peck, Audrey Hepburnová, Jean-Paul Belmondo, Brigitte Bardotová či Marcello Mastroianni. Vlastnou tvorbou na báze vozidiel sa zaoberali aj karosári ako Elio Zagato a Battista Pininfarina či priemyselný dizajnér Raymond Loewy. Hoci Juan Manuel Fangio prevažne pretekal s vozidlom Mercedes-Benz, v roku 1956 zvíťazil s monopostom Lancia-Ferrari D50 aj súkromne používal automobil značky Lancia, čo aj sám stvárnil vo filme "Fangio".
Modely
Osobné automobily
1908-1945
- Lancia Alfa 18 / 24HP (1908)
- Lancia Dialfa 18HP (1908)
- Lancia Beta 15 / 20HP (1909)
- Lancia Gamma 20HP (1910)
- Lancia Delta 25 / 30HP (1911)
- Lancia Eta 35 / 50HP (1912)
- Lancia Didelta 30HP (1912)
- Lancia Zeta 12HP (1912)
- Lancia Theta 35HP (1914)
- Lancia Kappa 35HP (1919)
- Lancia Dikappa (1921)
- Lancia Trikappa 40HP (1922)
- Lancia Lambda (1922)
- Lancia Dilambda (1929)
- Lancia Astura (1931) - meno podľa hradu Torre Astura
- Lancia Artena (1931-1940) - meno podľa obce Artena
- Lancia Augusta (1933-1937) - meno podľa Via Augusta
- Lancia Aprilia (1937-1938) - meno podľa mesta Aprilia
- Lancia Ardea (1939-1951) - meno podľa obce Ardea
Po roku 1945
- Lancia Aurelia (1950-1958) - základ pre pretekárske vozidlá D20, D23, D24, D25 (1953) a vozidlo Formule 1 D50 (1954), meno podľa Via Aurelia
- Lancia Appia (1953-1959) - pomenovaná po Via Appia
- Lancia Flaminia (1957-1970) - pomenovaná po Via Flaminia
- Lancia Flavia (1960-1971) - pomenovaná po Via Flavia
- Lancia Fulvia (1963-1976) - pomenovaná po Via Fulvia
- Lancia Stratos HF (1974-1975) - legendárny závodné vozidlo, titul Majstra sveta v Rallye v období 1974-77
- Lancia 2000 (1971-1974)
- Lancia Beta (1972-1984)
- Lancia Beta Monte-Carlo (1974-1981) - základ pre Lancia Rally 037, Lancia LC1 a Lancia LC2
- Lancia Gamma (1976-1984)
- Lancia Delta (1979-1999) viacnásobný titul Rallye Majstra sveta (1986-1992)
- Lancia Prisma (1982-1989)
- Lancia A112 (1969-1986, najskôr do roku 1981 ako Autobianchi, potom predávaná s označením Lancia)
- Lancia Rally 037 (1982)
- Lancia Thema (1984-1994)
- Lancia Y10 (1985-1995)
- Lancia Y (1995-2003)
- Lancia Dedra (1989-1999)
- Lancia Kappa (1994-2000)
- Lancia Zeta (1994-2002)
- Lancia Lybra (1999-2006)
- Lancia Thesis (2002-2009)
- Lancia Musa (2004-2010)
- Lancia Phedra (2002-2010)
- Lancia Delta (2008-2014)
- Lancia Thema (2011-2014)
Súčasné modely
- Lancia Ypsilon (2003)
Historické dodávky
- Lancia Beta / Lancia Beta Diesel
- Lancia Jolly
- Lancia Superjolly
Historické nákladné automobily
- Lancia Eta (osobné vozidlo s ložnou plochou)
- Lancia Jota (1915)
- Lancia Dijota (1915)
- Lancia Trijota (1921)
- Lancia Tetrajota (1921)
- Lancia Pentajota (1924)
- Lancia Esajota
- Lancia Eptajota (1927)
- Lancia Omicron
- Lancia Ro (1932)
- Lancia Ro-Ro (1935)
- Lancia 3Ro (1938)
- Lancia Esar (1941)
- Lancia E 290 (1941) jediný vyrobený elektrický nákladný automobil, po roku 1949 opäť prestavaný na pohon spaľovacím motorom
- Lancia 6Ro (1947)
- Lancia Esatau (1950-1968)
- Lancia Beta / Lancia Beta Diesel
- Lancia Esatau B (1955)
- Lancia Beta Diesel (1959) Lancia Beta 190, s kompresorom plneným dvojtaktným naftovým dvojvalcom
- Lancia Esadelta B (1959)
- Lancia Esadelta C (1969)
- Lancia Esagamma (1968)
historické autobusy
- Lancia Trijota
- Lancia Tetrajota
- Lancia Omicron
- Lancia Ro
- Lancia Esatau
- Lancia Esagamma
Trolejbusy
- Lancia Esatau V11
Historická vojenské vozidlá
- Lancia IZ (1912), pancierovaný voz
- Lancia 3Ro (1939), nákladné auto
- Lancia Esar (1942), nákladné auto
- Lancia Linzu (Rys) (1942), pancierovaný - kópia vozidla Daimler Dingo MK I
- Lancia 6Ro (1948), nákladné auto
- Lancia CL51 (Z 20) (1954), transportér
- Lancia TL51 (Z 30) (1954), nákladné auto
Referencie
- ↑ Lancia na špici pokroku, Autorevue.cz, 2016-10-10
- ↑ Otto Skorzeny: Meine Kommandounternehmen. 1981, s. 215.
- ↑ Ulf Geyersbach: »… und so habe ich mir denn ein Auto angeschafft.« Schriftsteller und ihre Automobile. s. 86
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Lancia
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk