A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Klimov RD-33 je dvojprúdový motor s jednostupňovými turbínami nízkotlakového aj vysokotlakového kompresora s prstencovou spaľovacou komorou, ktorý poháňa moderné ruské nadzvukové stíhacie lietadlo – MiG-29, ale aj Mig-35 a čínsko-pakistanský JF-17 Thunder. Vytvorila ho ruská spoločnosť Klimov v niekoľkých variantoch.
Prvý prototyp motora bol vyskúšaný v roku 1972, prvé predsériové kusy vyrobili v roku 1976.
Konštrukcia motora
Kompresor je osový, dvojrotorový, dvojstupňový; nízkotlakové dúchadlo má štyri stupne a vysokotlakový stupeň má deväť stupňov. Vstupné lopatky a lopatky prvých dvoch stupňov vysokotlakového dúchadla sú nastaviteľné. Prstencová spaľovacia komora má 24 víričov so vstrekovacími dýzami.
Turbína motora je osová, dvojrotorová a dvojstupňová; vysokotlaková jednostupňová turbína je na spoločnom hriadeli s vysokotlakovým kompresorom a nízkotlaková jednostupňová turbína s nízkotlakovým dúchadlom. Obidve turbíny chladí vzduch, ktorý sa odoberá z kompresora.
Za výstupom z nízkotlakovej turbíny je zmiešavacia komora vnútorného a obtekajúceho prúdu vzduchu. Na ňu sa napája komora prídavného spaľovania s trojstupňovým palivovým kolektorom, ktorý umožňuje regulovanie ťahu motora na režime prídavného spaľovania. Spoľahlivé zapálenie plameňa prídavného spaľovania zabezpečuje prúdová vstrekovacia dýza v hlavnej spaľovacej komore a odstredivá vstrekovacia dýza, prenášajúca plameň k 1. stupňu palivového kolektoru.
Motor ďalej obsahuje skriňu náhonu agregátu motora KSA, ktorá je pružne spojená s rotorom vysokotlakového kompresora (slúži na prenášanie sily na dynamospúšťač, alternátor, dve piestové palivové čerpadlá NP a na odstredivé palivové čerpadlo DCN), systém automatického regulovania a ovládania (každý motor má svoju páku ovládania POM na ľavom bočnom pulte kabíny), systémom odpúšťania vzduchu, samostatnou obežnou kombinovanou olejovou sústavou s náplňou 10,5 až 11,5 litra oleja IMP-10 a systémom kontroly parametrov. Motory sa spúšťajú pomocou spoločnej jednotky GTDE (je to malý prúdový motor), vstup ktorej je na ľavej strane trupového hrebeňa a výstup na spodnej strane medzi motorovými gondolami. Motory sa môžu spúšťať buď jednotlivo alebo automaticky najskôr pravý a potom ľavý.
Varianty
- RD-33 :
- RD-33 séria 3 :
- RD-33M :
- RD-33MK :
- RD-33K :
- RD-33-10M :
- RD-33N :
- SMR-95A/B :
- RD-43 :
- RD-93 :
- RD-133
Princíp činnosti (RD-33)
Prúd vzduchu sa za 4. stupňom ventilátora rozdeľuje na dva prúdy:
- vonkajší prúd postupuje z kompresora bezo zmeny až do zmiešavacej komory
- vnútorný prúd postupuje do vysokotlakového kompresora, ktorý má 9 stupňov, z toho posledný stupeň má zdvojenú statickú časť; ďalej postupuje do difúzora a komory prídavného spaľovania, kde sa pridáva palivo (pl-6) a zapaľuje, odtiaľ plyny postupujú na turbínu, ktorá je dvojstupňová, chladená (turbína zabezpečuje pohon kompresora a ventilátora), za ňou sa obidva prúdy zmiešajú a idú do difúzora (difúzor rýchlosť prúdu vzduchu znižuje) komory prídavného spaľovania, odtiaľ do komory prídavného spaľovania a do výstupnej regulovateľnej dýzy, ktorá prúd vzduchu zrýchli a vytvorí ťah.
Technické údaje (RD-33)
- Maximálny ťah bez prídavného spaľovania: 50,4 kN
- Ťah na minimálnom/maximálnom prídavnom spaľovaní: 55/81,42 kN
- Voľnobeh: 1,8 kN
- Spotreba pri max. ťahu: 78,5 kg*kN-1h-1
- Spotreba pri min. prídavnom spaľovaní: 98,4 kg*kN-1h-1
- Spotreba pri max. prídavnom spaľovaní: 209 kg*kN-1h-1
- Max. obrátky nízkotlakového rotora: 11 000 min-1
- Max. obrátky vysokotlakového rotora: 15 500 min-1
- Hmotnosť motora (suchá hmotnosť): 1 055 kg
Zdroje
BAŠNÝ, Jiří a kol. Publikace Mig-29, 1. vyd. Praha: 4+ v.o.s., 1995. ISBN 80-900708-4-1
Externé odkazy
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk