A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Ki-100 | |
Posledný zachránený kus Kawasaki Ki-100 v leteckom múzeu RAF v Londýne | |
Typ | jednomotorové jednomiestne stíhacie lietadlo a stíhacie-bombardovacie lietadlo |
---|---|
Výrobca | Kawasaki |
Konštruktér | Takeo Doi |
Prvý let | 1. február 1945 |
Zavedený | 1945 |
Charakter | vyradený |
Hlavný používateľ | Japonsko Čína |
Výroba | Kawasaki Kókúki Kógjó Kabušiki Kaiša /Kawasaki letecké strojárstvo, s.r.o.), závod Kagamigahara, pref. Gifu, Japonsko |
Vyrobených | 271 |
Kawasaki Ki-100 (z jap. 五式戦闘機) bolo jednomiestne stíhacie a stíhacie-bombardovacie lietadlo Japonskej cisárskej armády označované ako armádne stíhacie lietadlo typ 5. Nemalo žiadne Spojenecké kódové označenie a tým pádom bolo ľahko zameniteľné s Ki-61 označovaným Spojencami ako Tony, a tak sa aj pri Ki-100 zaužívalo toto označenie.
Vznik a vývoj
Neustále problémy s radovými leteckými motormi Ha-40/140 viedlo k rozhodnutiu prispôsobiť trup lietadla Ki-61 na inštaláciu hviezdicových motorov. Takmer polovica motorov Ha-40/140 opúšťajúcich závod koncernu Kawasaki v Akaši neprešlo výstupnou kontrolou.
Práce na novom type označovanom ako Kawasaki Ki-100 boli zahájené v rýchlom tempe. Šéfkonštruktér Takeo Doi so svojím tímom riešil problém ako spojiť kruhový tvar krytu štrnásťvalcového dvojhviezdicového motora s oválnym tvarom trupu Ki-61-II KAI a zachovať pri tom v najvyššej možnej miere dobré letové vlastnosti stroja. Konštruktéri sa mali prečo ponáhľať, 19. januára 1945 zničili americké bomby motorársky závod v Akaši. Ale už 1. februára vzlietol na letisku prvý z troch prototypov Ki-100. Snahu konštruktérov odmenil úspešný priebeh letových skúšok - lietadlo zhruba o 280 kg ľahšie ako Ki-61-II KAI lepšie stúpalo, bolo obratnejšie a pri vzlete a pristávaní bolo ovládateľnejšie ako jeho predchodcovia. Nižšia horizontálna rýchlosť bola viac ako dobre vyvážená spoľahlivosťou pohonnej jednotky.
Úprava postavených Ki-61-II KAI pre zabudovanie hviezdicových motorov prišla na rad už v marci 1945 - armádne letectvo, ťažko zdecimované protivníkom, na svoje armádne stíhacie lietadlo typ 5 model 1A, resp. Ki-100-Ia netrpezlivo čakalo. Lietadlo bolo vyzbrojené dvoma kanónmi Ho-5 kalibru 20 mm, uloženými v trupe pred kabínou a mal byť tak isto vyzbrojený dvoma guľometmi Ho-103 kalibru 12,7 mm v krídlách, pod ktorými mohli byť zavesené dve 250 kg bomby, resp. dve dvestolitrové nádrže. V júni sa na výrobnej linke objavili Ki-100-Ib, ktoré už sa nestavali priamo z Ki-61-II KAI, ale vyrábali sa priamo na výrobnej linke. Väčšina z nich boli nápadné - podobne ako niektoré Ki-100-Ia - znížením zadnej časti trupu, čo umožnilo inštaláciu kvapkovej kabíny. Ako aj u Ki-100-Ia, tak aj pri Ki-100-Ib neboli vo veľa prípadoch inštalované guľomety Ho-103 v krídlách - v záujme vyššej rýchlosti a ovládateľnosti - a piloti týchto strojov si vystačili s dvoma dvadsaťmilimetrovými kanónmi v trupe, ktorých streľba bola zo synchronizovaná s otáčkami vrtule. V máji 1945 sa na oblohe objavil prvý z troch prototypov Ki-100-II s motorom Ha-112-IIRu, ktorého výkony v operačnej výške bombardérov B-29 (asi 10 000 m) mal zlepšiť turbokompresor Ru-102 umiestnený medzi šachtami v podvozku. Sériová výroba týchto strojov sa do konca vojny nerozbehla. Nálety amerických Superfortressov v lete roku 1945 zničili továreň v Kagamigahare, kde sa vyrobili takmer všetky Ki-100.
Bojové nasadenie
Stíhacie Ki-100 boli obľúbené pilotmi aj pozemným personálom. Tvorili výzbroj ôsmich perutí pôsobiacich predovšetkým v bojoch o Okinavu a pri obrane Japonských ostrovov. V bojových útvaroch pôsobili od marca 1945 a svojimi kvalitami sa takmer vyrovnali tomu najlepšiemu čo mohol nepriateľ proti nim postaviť.
Špecifikácie (Ki-100-Ib)
Technické údaje
- Posádka: 1
- Dĺžka: 8,82 m
- Rozpätie: 12,00 m
- Výška: 3,70 m
- Nosná plocha: 20 m²
- Hmotnosť prázdneho lietadla: 2 525 kg
- Vzletová hmotnosť: 3 495 kg
- Max. vzletová hmotnosť: 3 794 kg
- Pohonná jednotka: 1x dvojhviezdicový štrnásťvalcový, vzduchom chladený motor Micubiši Ha-112-II so vzletovým výkonom 1 119 kW (1 521 k)
Výkony
- Maximálna rýchlosť: 580 km/hod vo výške 6 000 m
- Cestovná rýchlosť: 400 km/hod vo výške 4 000 m
- Výstup do výšky 5 000 m: 6 min 0 s
- Praktický dostup: 11 500 m
- Dolet: 2 200 km
Výzbroj
- 2x guľomet Ho-103 kalibru 12,7 mm v krídlach (obvykle neinštalované)
- 2x kanón Ho-5 kalibru 20 mm v trupe so zásobou 200 nábojov na zbraň
- max. dve bomby po 250 kg pod krídlami
Pozri aj
Rodová línia
Porovnateľné lietadlá
- Focke-Wulf Fw 190
- Lavočkin La-7
- Nakajima Ki-84 Hayate
- North American P-51 Mustang
- Republic P-47 Thunderbolt
- Supermarine Spitfire
Zdroje
- SCHMID, Jaroslav. Stíhací a bombardovací letadla Japonska - 1. díl. 2. vyd. Plzeň: Fraus, 1998. ISBN 80-7238-041-9
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Kawasaki Ki-100
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk