Električková doprava vo Varšave - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Električková doprava vo Varšave
Električková doprava vo Varšave
Električka typu PESA 120N
Električka typu PESA 120N
Základné údaje
ŠtátPoľsko Poľsko
MestoVaršava
PrevádzkovateľTramwaje Warszawskie
Zahájenie prevádzky11. decembra 1866
Infraštruktúra
Prevádzková dĺžka tratí132 km
Rozchod koľaje1435 mm
Napätie+ 600 V DC
Vozovnevozovňa Wola
vozovňa Praga
vozovňa Mokotów
vozovňa Żoliborz
Prevádzka
Počet liniek27
Dĺžka liniek470 km
Počet vozňov729
Mapa siete
Mapa siete
Mapa siete
Logo Wikimedia Commons multimediální obsah na Commons
Mapa siete električkové Varšave pred rokom 1945 (interaktívne verzia)

Električková doprava vo Varšave je systém električkovej siete vo Varšave, ktorá má dĺžku 122 km a jazdí na nej 26 denných liniek s celkovou dĺžkou 470 km.

Dejiny

Prvý úsek ešte ako konská železnica, bol otvorený v roku 1866. V meste existovala aj verejná doprava koňmi ťahanými omnibusmi od roku 1822. Do 16 rokov bol systém vystriedaný modernou elektrickou trakciou. Pretože Varšava bola do roku 1914 súčasťou Rruska, električková sieť bola najprv širokorozchodná s rozchodom koľají 1 526 mm.

Po varšavskom povstaní a oslobodení bol v roku 1946 zrušený a nahradený sieťou s normálnym rozchodom 1 435 mm. Nové trate však viedli už po širokých bulvároch, spájali novovybudované sídliská v sovietskom štýle. Po zamietnutí plánu na výstavbu metra na prelome 40. a 50. rokov sa objavila koncepcia podpovrchove električky. Tá bola ale opustená a o niekoľko rokov neskôr sa rozhodlo celú sieť postupne zrušiť a nahradiť autobusmi. To sa začalo diať v 60. a 70. rokoch, ropná kríza a klesajúca výkonnosť Poľska preťahovali výstavbu metra, celoštátny plán na vybudovanie 12 sietí podzemnej dráhy, ktoré by nahradili električkové prevádzky v celej krajine, sa ukázal ako nerealizovateľný. V 90. rokoch sa začali budovať nové trate, otvárené zhruba v 5-ročných intervaloch a skončilo sa s rušením tratí.

Vozňový park[1]1">upraviť | upraviť zdroj

Fotografia Typ Roky výroby Počet
Konstal 105Na 1984 166
Konstal 105Ni 1992 28
Konstal 105Nb 1992 – 1993 4
Konstal 105Ng 1993 2
Konstal 105Ne 1993 – 1994 18
Konstal 105Nb/e 1994 4
Konstal 105Nf 1994 menej ako 90
Konstal 112N 1995 viac ako 200
Konstal 105N2k 1995 – 2001 45
Konstal 105Nm 1996 – 1997 14
Konstal 116N 1998 1
Konstal 116Na 1999 2
Konstal 116Na/1 1999 – 2000 26
Konstal 105N2k/2000 2001 62
FPS 123N 2007 30
PESA 120N 2007 15
PESA 120Na 2010 180
PESA 120NaDuo[2] 2012 6
PESA 128N[3][4] 2014 50
PESA 134N[5] 2015 30
Spolu: 729

Galériaupraviť | upraviť zdroj

Referencieupraviť | upraviť zdroj

Iné projektyupraviť | upraviť zdroj

Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Električková doprava vo Varšave





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk