A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Blažej Baláž | |
slovenský maliar a grafik | |
Narodenie | 29. október 1958 (64 rokov) Nevoľné |
---|---|
Blažej Baláž (* 29. október 1958, Nevoľné), je slovenský maliar, grafik, tvorca inštalácií, objektov, performancií a vysokoškolský pedagóg.
V rokoch 1973 – 1977 študoval na SUPŠ v Kremnici na oddelení rytia kovov u Terézie Kružlicovej (dnes Súkromná škola umeleckého priemyslu, v rokoch 1977 – 1983 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na oddelení grafiky u Oresta Dubaya a Vladimíra Gažoviča. Od roku 1994 je vysokoškolským pedagógom na Trnavskej univerzite, v roku 1996 habilitoval za docenta na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Zakladajúci člen združenia Na východ od raja (1998). Žije v Trnave, manžel maliarky Márie Balážovej.
Tvorba
Blažej Baláž pôsobí v oblasti politického, environmentálneho, aktivistického a neo-konceptuálneho umenia. Jeho tvorba zahŕňa mediálny obraz, práce na papieri, performancie, eventy, kresby, objekty, mail art a grafiku.
Blažej Baláž zahájil svoju maliarsku a grafickú tvorbu abstraktnými juveníliami 70-tych rokov - napríklad abstraktné obrazy Diptych (Keď odchádzajú tí, ktorých máme radi. Spomienka, 1975), Topenie snehu alebo expresívne maľby Speváčka (1978), Traja králi (1979), Slovenský motív (1979) či Turoň (1979) [1]. V 80-tych rokoch sa venoval najmä neoexpresívnej tvorbe - diela Červený triptych (1986/87), Preobrátená figúra (1987), menší cyklus Synekdocha (1987) zavŕšený rozmernejšou maľbou City nechaj pred dverami. Pre jeho diela z 80-tych rokov je príznačný silný spoločensko - kritický postoj[2]. V grafike sú to cykly Podobenstvá, Onomatopoje a Introspekcie a veľkorozmerná grafika Mechanický raj (1988-1990) s alúziou na postmodernu a východiskom v ľudovom umení. Na konci 80-tych rokov završuje vývin spoločensko-kritickej a sociálnej grafiky línie Sokol - Hložník - Gažovič. Bohaté pozadie vytvárajú konceptuálne texty HROBONJOUR, IDEATH, ktorým sa venuje potom neskôr v 90-tych rokoch. Zaujímavá je jej inšpirácia v ľudovom umení - predobrazom grafiky bola drevená hračka tzv. "Bába" pochádzajúca z Partizánskej Ľupče (XIX.stor.). Podobný princíp sa opakuje v grafickom liste Chlapci z Črpáklandu (1988).
V roku 1992 vytvoril z textilného odpadu niekoľko inštalácií pri príležitosti samostatnej výstavy v Galérii Jána Koniarka v Trnave[3]. Neskôr vytvára multiinštalácie, v ktorých mení význam a funkčnosť budov galérií zaplnením všetkých okien textilnými látkami či postrihaným výtvarným časopisom (Postscriptum, 1993, Galéria M. A. Bazovského Trenčín, Postscriptum II, Galéria mesta Bratislavy a Dobrý deň, pani Kopplová, Galéria J. Koniarka v Trnave 1997).
Od roku 1992 realizuje lingvistické grafiky najprv prostredníctvom zničených matríc svojich predchádzajúcich (školských) prác. Je to cyklus Bľabot a bes, grafiky ako PRINT (1992) [4], IDEATH, WEAST, EARN, TO BE..., ktoré sú tlačené aj za pomoci opilníkovaných mincí. Tento princíp naplno využíva v roku 1994, napríklad na rozmernom diele Posledná večera[5], ktorý je obohatený o novú stratégiu - vedomé a kontrolované plesnutie papiera. Princíp tlače z malých mikromatríc - opilníkovaných mincí autor sám nazýva "rozkmitaná matrica"[6]. Takou je aj šesť metrov široký ironický Hexameter (1995)[7],, alebo na plátne vytlačená grafika s maliarskym formátom (200 x 300 cm) - 1358 hviezd, 1358 duší (1999), vystavená na bienále grafiky v Ľubľani, tieto tlače mincami sú autorovou autorskou technikou. [8].
Od roku 1988 využíva vo svojej tvorbe konceptuálny text. Začiatkom 90-tych rokov sú to prvé texty DEMOCRAZY (1991), DOVERNE 1, 2 a makarónske texty (intertext, intratext) HBOBONJOUR (priekopnícky, prvý vedome segmentovaný text - 1992) [9], SVETLOVEC, POLETIKA. Jeho začiatky určovalo postmoderné citovanie a mixovanie, ale mimoriadne originálne ako prvý na Slovensku si uvedomil, že i konceptuálna práca s jazykom sa musí premeniť, musí sa stať mnohovrstvennou [10]. Neskôr sú to horizontálne postkonceptuálne ironické texty Geld macht frei[11], NOCREDIT, NOCOMMENT, CELEVRITI , MONEYENOM. V posledných rokoch realizuje bohatý lingvistický výskum v oblasti postkonceptuálneho textu v rozmernom cykle Treptomachia. Najprv sú to tzv. geometrizmy, kde 9-grafémové slová sú vytvorené opilníkovanými mincami - GODSAVEUS, WETRUSTIN, CLEANMONEY. Neskoršie verzie tejto línie symbolizujú farbu a sú viac hermetické ako aj konceptuálne [12] (napr.WARTEZEIT, WARTERAUM a ďalšie), či kritické - SLOVENSKY a ZLATOKOPI. Posledné dva, ako aj OBRAZNOST, BESTEHLEN[13] a BESTOCKEN sú práce typu "intext", všetko je vo vnútri textu, nie mimo neho. Autor hovorí o akýchsi "readywordoch".[14]. V posledných rokoch prináša Blažej Baláž novotvar - simultánne texty, akými sú napr. TOT0JEZIVOTPRESVINE, TOTOBOLAPOSTEL, HOWMONEYTREES[15],ODRBMADEMOKRATICKY a ďalšie. Inou kapitolou sú texty, ktoré sa zaraďujú k textom typu "outtext", pre ktoré je typické postkonceptuálne zneisťovanie hraníc medzi médiami (Treptomachia.En - Wart, 2011, Treptomachia.Sk - Vanitas, 2011). [16].
Začiatkom 90-tych rokov širšie rozvrstvuje tvorbu aj do oblasti, ktorá vzniká s konceptuálnym uvažovaním, ale môže byť zaraďovaná skôr do postminimalizmu.[17] Je to Nádych a výdych 1, 2 (1991), Dematerializácia (1992), Bez názvu, Myšacia dierka (1992). Od polovice 90-tych rokov tvorí postminimalistické materiálové obrazy monochrómnej povahy a so silným konceptuálnym základom, ktoré teoretici zaraďujú do postgeometrickej abstrakcie.[18] Najskôr je to cyklus Pamäť, kde dominuje monumentálna Pamäť 2 / Nezaprášená maľba (1998) s polyuretánovým reliéfom. Neskôr je to autorova stratégia - dvojitý monochróm - farba verzus piliny z mincí, samotné opilníkované mince, mak, zemina, odpad - viditeľná v dielach akými sú Mandaly 1, 2, 3 (1997 -2000) a Mandala 4 (čierna, ktorej prílohou je tzv. Zbierka, súpis zničených mincí opilníkovaním mien celého sveta), Mandala 10 (Zbierka Národnej galérie, Praha), alebo Mandaly 6 a 9 / S parazitmi (2001, 2002). Postupne vznikajú Makové mandaly 5 a 15, tendencia vrcholí v rozmernom Makovom poli[19], ktoré je nateraz akýmsi zavŕšením postminimalizmu[chýba zdroj. Maľby - Mandala 17. SK - Nevoľné (2004) a Mandala 18. HR - Orebic (2005) oscilujú na priesečníku Land-artu, konceptu a postminimalizmu či radikálnej maľby. Príbuznými koreláciami sa vyznačuje Mandala 11 - Pasca (2002), ktorej povrch tvorí rôzny subtílny odpad, špina, vlasy, motýlie krídla, špagety na bielom plátne. Takými sú aj čiastočne diela INVESTING a ESTIMATED, tie sú ale vytvorené textom na listoch zo stromov. Postgeometria sa naplno prejavuje aj v Mandale 20 (Východný štvorec 1) a Mandale 21 (Východný štvorec 2) z rokov 2003/07.
Realizuje niekoľko akčných výstupov - akčné umenie - s ekologickým, politickým alebo socio-kultúrnym kontextom (Zákony rastu, performancia 1999, Skarabeus, 1997 [20], Artwart, performancia 1997). V posledných rokoch (od roku 1993) realizuje zložito štrukturovanú permanentnú akciu My Way a viacero ekologických performancií a eventov, v ktorých rozvíja aktívne Beuysov princíp "sociálnej plastiky". Prisvojením si a pretváraním verejného priestoru pred bytovkou v ktorej býva (lokalizovaná v tesnej blízkosti veľmi vyťaženej dopravnej komunikácie), napĺňa "filozofiu obratov", v tomto prípade ide o aktivizmus na priesečníku sociálneho a ekologogického. [21]
Samostatné výstavy
- 1987 – Mária Balážová – Blažej Baláž, Bratislava, Galéria SFVU - Michalská
- 1991 – Mária Balážová – Blažej Baláž / Kresba, grafika, Nitra, Galéria mladých
- 1992 – Blažej Baláž / 1 + 1 + 1 = 1, Trnava, Galéria J. Koniarka, Kopplov kaštieľ
- 1992 – Maľba, kresba, inštalácie, Banská Bystrica, Štátna galéria
- 1993 – Postscriptum / s M.Balážovou /, Trenčín, Galéria M. A. Bazovského
- 1993 – Postscriptum II, Bratislava, Galéria mesta Bratislavy, Mirbachov palác
- 1997 – Dobrý deň , pani Kopplová, Trnava, Galéria J. Koniarka, Kopplov kaštieľ
- 1999 – Zaprášená voda / 1992-1999 /, Banská Bystrica, Štátna galéria
- 2002 – Mária a Blažej Balážovi / Skrytý půvab malby, České Budějovice, Dům umění (CZ)
- 2003 – Geld macht Kunst, Trnava, Galéria J. Koniarka, Kopplov kaštieľ
- 2006 – Treptomachia.Sk, Brno, Galerie Kabinet (CZ)
- 2007 – Blažej Baláž – Texty 1988/2007, Košice, Východoslovenská galéria
- 2007 – Blažej Baláž – Texty 1988/2007, Žilina, Považská galéria
- 2009 – Blažej Baláž – POSEDLOST, Ostrava, Galerie Student (CZ)
- 2009 – Blažej Baláž – SUCHARATOLEST, Bratislava, Dom umenia
- 2009 – Blažej Baláž – WARTEZEIT, Wien, Slowakisches Institut (AT)
- 2011 – Blažej Baláž – Konceptuálne texty, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa
- 2011 – Mária Balážová, Blažej Baláž – Post-Geo-Text, Berlin, Slowakisches Institut, (D)
- 2012 – Blažej Baláž – EINEMU, Nitra, Nitrianska galéria
- 2013 – Blažej Baláž - Travestie, Martin, Turčianska galéria
- 2014 – Blažej Baláž: Private/Public, Nové Zámky, Galéria umenia Ernesta Zmetáka
- 2015 – Blažej Baláž: Keď aktivizmus sa stáva umením / When Activism Becomes Art, Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria
- 2018 – Blažej Baláž: ghOstwriter, Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria
Kolektívne výstavy (výber)
- 1987 – Salón mladých ´87, Bratislava
- 1988 – Medzinárodné bienále grafiky, Krakow, (PL)
- 1988 – Mladé slovenské umenie, Bukarest (RO)
- 1989 – Ľ Europe des Graveurs, Grenoble (F)
- 1989 – 18th International Print Biennale, Ljubljana (YU)
- 1990 – Intergrafik 90, Berlin (D)
- 1990 – Drawing 1990, Provo (USA)
- 1991 – International Print Triennial, Krakow (PL)
- 1991 – The European Triennial Competition of Non-traditional Graphic, Praha (CZ)
- 1992 – 5. Trienále kresby. Wroclaw, (PL)
- 1992 – 10th Norwegian International Print Triennale, Fredrikstad (N)
- 1994 – International Print Triennial, Krakow (PL)
- 1994 – Intergrafia ´94 – World Award Winners Gallery, Katowice (PL)
- 1995 – Seitenwechsel , Heidelberg, Heidelberger Schlos (D)
- 1995 – 21st International Print Biennale, Ljubljana, Moderna Galerija (SL)
- 1995 – 12th International Biennale of Small Sculpture, Murska Sobota, Galerija Murska Sobota (SL)
- 1995 – Interactions II, Novara, Gallery UXA (I)
- 1996 – 10th Seoul International Print Biennale, Seoul, Il Min Cultural center (Korea)
- 1997 – International Print Triennial ´97, Cracow, Bunkier Sztuki (PL)
- 1997 – Picturale, Est, Strasbourg, Ľ Espace – Exposition de la CCI, Altkirch, CRAC Alsace (FR)
- 1998 – Postmoderna v umení 2.pol. 80.rokov , Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria
- 1999 – 23rd International Biennial of Graphic Arts, Ljubljana, Moderna galerija (SL)
- 2001 – LIGHThouse, Žilina, Považská galéria umenia
- 2001 – Umenie akcie 1989 - 2000, 1989-2000, Poprad, Tatranská galéria
- 2001 – Object / object, Prague, The Czech Museum of Fine Arts (CZ)
- 2002 – 2ème Biennale internationale ď estampe contemporain, Trois – Rivières, La Maison de la culture (Canada)
- 2002 – Nový koniec maľby, Trnava, Galéria Jána Koniarka
- 2005 – New Zlin Salon 2005 / Contemporary Czech and Slovak Fine Art, Zlín, House of Art (CZ)
- 2005 – Contemporary Slovak Painting 2000-2005, Prague, City Gallery (CZ)
- 2006 – Slovenská grafika 20. storočia, Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria
- 2007 – Kvintakord, Prague, Gallery of the Slovak Institut (CZ)
- 2008 – Sociálna sonda v réžii Veroniky Rónaiovej, Brno, Galérie u Dobrého pastýře (CZ)
- 2009 – Intertext / From conceptual to postconceptual text, Galéria Jána Koniarka, Trnava
- 2010 – Formate der Transformation 89-09, MUSA - Museum auf Abruf, Vienna, (AT)
- 2010 – After Hours : Phase 2 / Artists from Slovakia, Santa Ana, Orange County Center for Contemporary Art, USA
- 2011 – 1st International Biennial of Drawing , Municipal Muzeum, Győr, (HU)
- 2011 – Sedmokrásky a klony, Slovenská národná galéria, Bratislava
- 2011 – ObraSKov, Wannieck Gallery, Brno, (CZ)
- 2012 – 5th International Drawing Competition Wroclaw 2012, Muzeum Architektury, Wroclaw, (PL)
- 2012 – Krv , Slovenská národná galéria, Bratislava
- 2014 – 9th International Biennial of Drawing Pilsen 2014, Plzeň, (CZ)
- 2015 – Close-Up, etc.Galerie, Praha (CZ)
- 2015 – Poe(Vi)zia, Bratislava, Galéria Médium
- 2015 – Here and Now, Műcsarnok, Budapest (HU)
- 2015 – XII International Graphic Art Biennale Dry Point, Uzice, Gradska galerija (RS)
- 2015 – Jiný pohled /Tvorba laureátů Bienále kresby Plzeň 1996 – 2014, Plzeň (CZ)
- 2015 – 5th International Drawing Triennial, Tallin Art Hall, Tallin (EE)
- 2016 – Osten Biennial of Drawing, Skopje (MK)
- 2016 – Spoločensky živí, Galéria SVU – Umelka, Bratislava
- 2018 – International Print Triennial Kraków 2018, Cracow, Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, (PL)
- 2018 – Osten Biennial of Drawing, Skopje (MK)
- 2019 – International Drawing Biennale India 2018-19, New Delhi (India)
- 2019 – SIGNAL – The Story of (Post-) conceptual art in Slovakia, Budapest, Ludwig Museum (HU)
Ocenenia
- 1987 – Čestné uznanie, Súčasná slovenská grafika IX, Banská Bystrica
- 1990 – Award of Excellence, 6th International Miniature Print Biennale, Seoul ( South Korea)
- 1995 – Cena Masarykovej akadémie umění, Praha (CZ)
- 1996 – Cena Ex Aequo, Súčasná slovenská grafika XIII, Banská Bystrica
- 2005 – Cena mesta Banská Bystrica, Súčasná slovenská grafika 16, Banská Bystrica
- 2008 – Cena mesta Trnava
- 2014 – Cena Unie výtvarných umělců České Republiky, 9. Mezinárodní bienále kresby Plzeň 2014 (CZ)
- 2016 – Special Award by the Jury - Osten Biennial of Drawing 2016, Skopje (MK)
Zastúpenie v zbierkach (výber)
- Slovenská národná galéria, Bratislava
- Galéria mesta Bratislavy, Bratislava
- Východoslovenská galéria, Košice
- Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica
- Galéria J. Koniarka, Trnava
- Galéria M. A. Bazovského, Trenčín
- Národní galerie, Praha (CZ)
- Moravská galerie v Brně, Brno (CZ)
- Osten Museum of Drawing, Skopje (MK)
- Muzeum Archidiecezjalne, Katowice (PL)
- Miejska Galeria Sztuki, Lodž (PL)
- Cremona Civic Museum, Prints Cabinet (I)
- Friske Museum, Leuwarden (N)
Najznámejšie diela
- Červený triptych (1986/87)
- Mechanický raj (1988 – 90)
- Oklamaná figura (1988)
- Chlapci z Črpáklandu (1988)
- Nádych a výdych 1 (1991)
- Bez názvu (1991)
- Výkh/lad/ (1992)
- HROBONJOUR (1992)
- POLETIKA (1993)
- Postscriptum II' (1993)
- Postscriptum IV (1993)
- Moja cesta (1993 – )
- Posledná večera, (1994) – (Zbierka Východoslovenskej galérie Košice)
- Hexameter (1995)
- Artwart (1997)
- Skarabeus (1997)
- Dobrý deň, pani Kopplová (1997)
- Pamäť 2 (Nezaprášená maľba) (1998)
- Mandala 4 /Čierna, (1997 – 2000) – (Zbierka Galérie J. Koniarka, Trnava)
- Geld macht frei (2001)
- Makové pole (2001/02)
- MONEYENOM (2003)
- GODSAVEUS (2003)
- CELEVRITI (2004)
- WETRUSTIN (2004-2007)
- Treptomachie – O-NIE 1-104 (2005)
- ZLATOKOPI (2006)
- WART 1 – 4 (2007)
- WARTERAUM (2007)
- WARTEZEIT (2007)
- TOTOJEZIVOTPRESVINE (2007)
- SUCHARATOLEST (2008)
- BESTEHLEN (2007/09)
- Treptomachia.Sk - Vanitas, 2011
- Treptomachia.En - Wart, 2011
- Umenie po poézii 6 / IAMAPERIPHERALARTIST, 2011/12
- Umenie po poézii 7 / IAMAPSEUDOCONCEPTUALARTIST, 2012
- Umenie po poézii 8 / IAMACHECHEN, 2012
- Treptomachia.wd / EINTOTESKAPITALKUNSTEMU, 2014
- OSTWEST/RITZAPADU, 2014
- 12 spôsobov zabíjania, 2018
Bibliografia
- autorské monografie a katalógy:
- Orišková, Mária; Gajdoš, Roman; Baláž, Blažej (2016), Blažej Baláž - Moja cesta (1 vyd.), Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis a VEDA, ISBN 978-80-8082-992-6
- Baláž, Blažej (2009), Texty k textom (1 vyd.), Trnava: Trnavská univerzita, ISBN 978-80-8082-314-6
- Lasotová, Dáša (2009), Blažej Baláž : POSEDLOST (1 vyd.), Ostrava: Galerie Student, Ostravská univerzita
- Beskid, Vladimír; Gajdoš, Roman (2007), Blažej Baláž. Texty 1988–2007 (1 vyd.), Trnava: Trnavská univerzita, ISBN 978-80-8082-129-6
- Valoch, Jiří; Vartecká, Anna (2003), Blažej Baláž 1975–2003 (1 vyd.), Trnava: Trnavská univerzita, ISBN 80-89074-22-7
- Tajkov, Peter (2001), Blažej Baláž : Geld macht frei (1 vyd.), Košice: Múzeum V. Löfflera, ISBN 80-88760-45-3
- Vrbanová, Alena (1996), Blažej Baláž : 19+19=38 / Mincová grafika (1 vyd.), Kremnica: Múzeum mincí a medailí, ISBN 80-967545-1-3
- Jančár, Ivan (1993), Blažej Baláž Postscriptum II (1 vyd.), Bratislava: Galéria mesta Bratislavy, ISBN 80-900970-7-3
- Bartková, Zuzana (1992), Blažej Baláž (1 vyd.), Banská Bystrica: Štátna galéria
- Ilievová, Danica; Demová, Jana (1991), Mária Balážová / Blažej Baláž (1 vyd.), Trnava: Galéria J. Koniarka, Galéria F. Studeného Nitra
Referencie
- ↑ BÖHMEROVÁ, Zuzana. Slovenská grafika 20. storočia. Bratislava : GMB Bratislava a Roman Fečík, 2007. ISBN 978-80-88762-90-4. Kapitola Medailóny. Blažej Baláž, s. 312.
- ↑ VLK, Karol. Prínos mladej grafiky. Výtvarný život, 1989, roč. XXXIV, čís. 6.
- ↑ GERŽOVÁ, Jana. Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Bratislava : Kruh súčasného umenia Profil, 1999. ISBN 80-968283-0-4. Kapitola Umenie z odpadu, s. 284 - 285.
- ↑
- ↑ VRBANOVÁ, Alena. Umenie 20. storočia. Bratislava : SNG Bratislava, 2000. ISBN 80-8059-031-1. Kapitola Nové podoby grafickej tvorby, s. 114- 116.
- ↑ BALÁŽ, Blažej. Grafika – Blažej Baláž. In Manuál. Trnava : Errata, 2000. ISBN 80-968288-1-9. S. 12 - 22.
- ↑
- ↑ MICHÁLEK, Ondřej. Magie otisku. Grafické techniky a technologie tisku. Brno : Barister & Principal, 2016. ISBN 978-80-7485-098-1. S. 246, 248, 249.
- ↑ BALÁŽ, Blažej. Texty k textom. Trnava : Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita, 2009. ISBN 978-80-8082-314-6. S. 30.
- ↑ VALOCH, Jiří. Slovenská geometrie 1. Plzeň : Galerie města Plzně, 2010. ISBN 978-80-87289-09-9. S. 6-7.
- ↑
- ↑
- ↑
- ↑
- ↑
- ↑ GREGOROVÁ, Lucia. Krv. Bratislava : Slovenská národná galéria, 2012. ISBN 978-80-8059-170-0. S. 86-87.
- ↑ VALOCH, J.; VARTECKÁ, A.. Blažej Baláž /1975-2003. Trnava : Na východ od raja a Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity, 2003. 132 s. ISBN 80-89074-22-7.
- ↑ (Post-Geo - R. Gajdoš)
- ↑
- ↑
- ↑
Pozri ajupraviť | upraviť zdroj
- konceptuálne umenie
- konceptuálny text
- postminimalizmus
- postgeometrická abstrakcia
- akčné umenie
- performancia (akčné umenie)
- event (akčné umenie)
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk