A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Citroën TUB | |
---|---|
Výrobca | Citroën |
Iné názvy | Citroën TUC |
Produkcia | 1937 – 1941 |
Krajina pôvodu | Francúzsko |
Nasledovník | Citroën Typ H |
Citroën TUB je ľahký nákladný automobil, ktorý vyrábala francúzska automobilka Citroën v rokoch 1937 až 1946. Vyrobilo sa 1 748 kusov. Nosnosť vozidla bola podľa verzie od 800 do 1 200 kg. Pomenovanie je z francúzskeho Traction Utilitaire Basse alebo Traction Utilitaire type B.
História a technika
Citroën TUB bol prvé vozidlo svojho druhu, môžeme ho pokladať za predchodcu dnešných dodávok, VANov. Mal predný náhon, kabínu v celku s prepravným priestorom. Mal hydraulicky ovládané bubnové brzdy a trojstupňovú manuálnu prevodovku. Pruženie vpredu zabezpečovali inovatívne torzné tyče, vzadu bolo použité klasické listové pérovanie tej doby. 50 kusov dostalo výkonnejšiu verziu motora z automobilu Citroën Traction Avant 11CV, s tým boli spojené drobné technické úpravy a tak model dostal nové označenie TUC.
Presnejšie záznamy sa nezachovali z dôvodu nemeckej okupácie Francúzska. Po vojne ho nahradil model Citroën Typ H. Citroën TUB bol reinkarnovaný v štúdií Citroën Tubik.
TUB Electrique
Automobilka predstavila koncom roku 1939 prototyp elektromobilu postavenom na podvozku TUB. V rokoch 1941 a 1942 bolo vyrobených približne 100 kusov. Elektromotor bol napájaný olovenými batériami, ktoré boli uložené v drevenej bedni na podlahe v nákladovom priestore. Elektromotor bol jednosmerný s výkonom 23 kW , čo postačovalo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 60 km/h, teda len o 10 km/h menej, než verzia s benzínovým motorom. Dojazd na jedno nabitie bol približne 50km. Po elektromobiloch však v tej dobe nebol dopyt a tak výroba nepokračovala. Jeho užitočnosť sa ukázala už počas druhej svetovej vojny, kedy bol nedostatok pohonných hmôt, ktoré TUB Electrique nepotreboval.
Motorizácie
Zážihové (Benzín) | ||||||
Model | Objem | Motor a typ | Max.výkon | Poznámka | Použitie | |
---|---|---|---|---|---|---|
1.6 | 1628 cc | R4 vodou chladený | 35k (26kW) | (z modelu Traction Avant 7C) | Model TUB | |
1.9 | 1911 cc | R4 vodou chladený | 58k (43kW) | (z modelu Traction Avant 11) | Model TUC |
Elektromotor | ||||||
Model | Batérie | Max.výkon | Max.rýchlosť | Dojazd | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Electrique | Pb (olovené s elektrolytom) | 31,3k (23kW) | 60km/h | cca 50km |
Iné projekty
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Citroën TUB
Externé odkazy
- Citroenet.org.uk Stránky automobilu (po anglicky)
Zdroj
- Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Citroën TUB na anglickej Wikipédii.
Modely v časovej línií Citroen 1920-1949 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Typ | 1920 | 1930 | 1940 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||||||||
Elektromobil | TUB-E |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malý automobil | C | 2CV | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda | A | Rosalie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B12 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | B14 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B18 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
C4 (AC4) | Traction Avant 11CV | Traction Avant 11CV | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | C6 (AC6) | Traction Avant 15CV | Traction Avant 15CV | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kupé /kabriolet | Traction Avant kabriolet/kupé | Traction Avant kabriolet/kupé | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodávka/VAN | A VAN | 850Di | TUB/TUC | Type H | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Terénny automobil | Autochenilles | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nákladné /Autobus | 23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
29 | 32 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
45 |
Modely v časovej línií Citroen 1950-1979 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Type | 1950s | 1960s | 1970s | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||||||||||
Miniautomobil | LN/LNA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malý automobil | 2CV | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bijou | FAF / Baby Brousse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dyane | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ami 6/8/Super/M35 | Visa | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nižšia stredná trieda | GS/GSA | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stredná trieda | Traction Avant 11CV | ID | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CX | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vyššia stredná trieda | Traction Avant 15 CV | DS | CX Prestige | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Grand tourer | SM | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SUV | Méhari | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VAN | 2CV AU/AZU | GS VAN | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2CV AK/AKS | Acadiane | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dodávka | Type H | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nákladný autmobil | 23 | K | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
45 | 55 | Belphégor | K |