Citroën SM - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Citroën SM
Citroën SM
Výrobca Citroën
Produkcia 1970 – 1975
Krajina pôvodu Francúzsko
Predchodca Citroën SM
Trieda coupé
Typ karosérie liftback
Max. rýchlosť 220 km/h
Prevodovka(y) BVM5,BVA5
Dĺžka 4893 mm
Šírka 1836 mm
Výška 1324 mm
Hmotnosť 1460 -1520kg
Pozri aj Maserati Quattroporte II
Dizajnér Robert Opron
SM z profilu
Citroen SM Americká verzia, pohľad zozadu
Citroen SM Americká verzia s oválnymi svetlometmi

Citroën SM je automobil, luxusné športové kupé, ktorý vyrábala francúzska automobilka Citroën v rokoch 19701975. Vznikol z fúzie automobiliek Citroën a Maserati. Platformu zdieľal s modelom Maserati Quattroporte II, ktorý prevzal hydropneumatické odpruženie a brzdový systém. Za 5 rokov produkcie bolo vyrobených 12 920 kusov. Bol predstavený 11. marca 1970 na autosalóne v Ženeve. V roku 1971 sa umiestnil na 3. mieste rebríčka automobil roka. Na prvom mieste bol Citroën GS. SM aj napriek tomu získal ocenenie Motor Trend Car v Amerike. Návrhárom bol Robert Opron, navrhoval napríklad Citroënu DS.

Karoséria

Samonosná, skeletového typu. Komponenty sa pripevňovali podobne ako pri modeli DS priamo na kovový skelet. Aerodynamický odpor dosahoval (Cx 0,339) čo je porovnateľné s automobilmi dnešnej doby. Za predným plastovým aerodynamickým štítom sa nachádzalo 6 svetlometov. 2 z nich boli natáčané spolu s volantom podobne ako pri modeli DS. Svetlomety mali automatickú reguláciu výšky podľa polohy zadnej nápravy, pri nerovnostiach tak boli svetlá vždy súbežne s vozovkou. SM priniesol mnohé inovácie podobne ako jeho nepriamy predchodca DS:

  • Prvý automobil s lepeným čelným sklom v Európe.
  • Prvý automobil v Európe s nastaviteľnou výškou a hĺbkou volantu
  • Prvý automobil v Európe s variabilným degresívnym účinkom posilňovača DIRAVI

Podvozok, Riadenie, Brzdy

Využíval hydropneumatické odpruženie prevzaté z modelu DS s drobnými úpravami, tak isto aj predný náhon. Umožňovalo mu to vysoký komfort a nastaviteľnú svetlú výšku automobilu. Brzdový systém bol prepojený s hydropneumatickou sústavou, v spojení so štyrmi kotúčovými brzdami tak poskytoval účinnejšie brzdy. Riadenie bolo vynálezom vynálezcu hydropneumatiky Paula Magésa. Účinok posilňovača riadenia bol závislý od rýchlosti vozidla, so stúpajúcou rýchlosťou vozidla sa zväčšovala tuhosť riadenia a poskytovala tak jednoduchšie ovládanie, ktoré nebolo treba neustále korigovať. Pri uvoľnení volantu sa sám z akejkoľvek pozície vrátil na svoju pozíciu. Systém DIRAVI sa použil neskôr v modeli CX a XM.

Citroën SM 1974

Motory

Motor bol zo spoločného vývoja Citroën a Maserati, vačkové hriadele boli priamo vyvinuté z vývoja Alfieri Maserati, valce do V v 90° uhle.

Benzínové

(1970 – 1972)

  • 2.7 V6 DOHC (2670 cc) 170k pri 5 500ot./min – trojitý karburátor Weber,

(1973 – 1975)

  • 2.7 V6 DOHC (2670 cc) 178k pri 5 500ot./min – elektronické vstrekovanie Bosch D-Jetronic

(1974 – 1975)

  • 3.0 V6 DOHC (2960 cc) 180k pri 5 720ot./min – elektronické vstrekovanie, katalyzátor

-model mal znížené emisie kvôli exportu pre americký trh, predával sa s automatickou 3stupňovou prevodvokou Borg Wagner alebo manuálnou 3 stupňovou -3.0L motor so zvýšeným výkonom na 190k sa použil tiež v modeli Maserati Merak a Ligier JS2 od 19.722.

Šport

SM sa zaradil vo svojej dobe k najrýchlejším automobilom s predným náhonom. Podobne ako DS bol upravený do pretekárskej verzie. SM zvíťazil v roku 1971 na Rally Marocco.

Iné verzie

Henri Chapron upravil 2 kusy ako prezidentské limuzíny, využívali sa od Georgesa Pompidoua až po Jacquesa Chiraca. Ďalší upravený kus slúžil ako Papamobil pápežovi Jánovi Pavlovi II, ktorý ho využíval ešte v 80tych rokoch 20. storočia.

Koniec výroby

SM vďaka komplikovanej technológií bol drahý na údržbu, pre servis bol potrebný špecialista na motory Maserati a špecialista na hydropneumatický systém Citroënu. V roku 1974 Citroën skrachoval a ujala sa ho rodina Peugeotovcov. Dôvodmi boli ropná kríza a ekonomická recesia v roku 1973 tiež dlhodobý vývoj wankelových motorov, ktoré boli neúsporné. V roku 1974 americká vláda vydala nariadenia pre automobily, ktoré vyšachovali automobilku Citroën z trhu, čo spôsobilo prepad predajnosti o 48%. V roku 1975 sa Peugeot zbavil automobilky Maserati. Súčiastky SM boli rozpredané a použité ešte v automobiloch Maserati a Lotus Esprit, napríklad prevodovka, spätné zrkadlá. Väčšinu kvalít a technológií prebral nepriamy nasledovník Citroën CX.

Iné projekty

  • Spolupracuj na Commons Commons ponúka multimediálne súbory na tému Citroën SM

Externé odkazy

Zdroje