A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Citroën C5 je osobný automobil strednej triedy francúzskej automobilky Citroën vyrábaný od roku 2001 v prevedeniach sedan/liftback a kombi (pod označením Break). V roku 2004 prešiel model celkovou modernizáciou a faceliftom, v roku 2008 bola uvedená na trh jeho druhá generácia. Celkovo bolo vyrobených 720 120 kusov modelu C5 I.
Prvá generácia (X3) a (X4)
Citroën C5 I. | |
---|---|
Výrobca | Citroën |
Koncern | PSA Peugeot Citroën |
Produkcia | C5 I.(Mk.I) 2001 – 2004 C5 I. (Mk.II) 2004 – 2008 |
Krajina pôvodu | Francúzsko – Rennes |
Predchodca | Citroën Xantia |
Nasledovník | Citroën C5 II. |
Trieda | Stredná trieda |
Typ karosérie | liftback, kombi |
Max. rýchlosť | 240 km/h (3.0 V6) |
Zrýchlenie
0 – 100 km/h |
8,6s (3.0 V6) |
Prevodovka(y) | BVM5,BVM6,BVA4,BVA6 |
Rázvor | 2 750 mm |
Dĺžka | 4 745 mm Break: 4 839 mm |
Šírka | 1 780 mm |
Výška | 1 476 mm Break: 1 511 mm |
Hmotnosť | 1377 – 2 171 kg |
Kapacita nádrže | 66 L |
EuroNCAP | (2004) |
Opis
C5 I. (X4) (2001 – 2004)
Vývoj nového nadčasového modelu stál 1,05 bilióna eur. Model sa vyrábal od roku 2001 kedy nahradil nielen model Xantia ale aj model XM a dočasne sa tak stal vlajkovou loďou značky. Priniesol prvky výbavy ako pokovené čelné sklo, elektrochromatické spätné zrkadlá, 2 zónovú automatickú klimatizáciu, systém farebnej navigácie spolu s DVD prehrávačom. Využíval vylepšenú multiplexnú elektrickú sieť VAN Bus (Vehicle Area Network) a centrálnu riadiacu jednotku BSI. Oproti predchodziemu modelu XM výrazne zjednodušenú.Najvyššia motorizácia bola 2.2 HDi (133k) a 3.0 V6 24V (210k). Model C5 je charakteristický veľkým vnútorným priestorom, ergonómiou a komfortom. Podla stupňa výbavy mal model halogénové alebo xenónové svetlomety. Zaujímavosťou je že automobil nemal hmlové svetlomety, pribudli len v limitovanej edícií vozidla upravenej firmou Carlsson. Z dôvodu oslňovania ostatných účastníkov premávky sa xenónové svetlomety nedajú použiť ako diaľkové, pri režime diaľkových svetiel sa rozsvieti dvojica prídavných halogénových svetlometov. Multiplexná sieť umožnovala pridať rôzne automatické akcie, napríklad zavretie okien v prípade dažďa, automatické zapnutie svetlometov a iné. Model prešiel v roku 2003 drobnými úpravami v technike aj v interiéri. Pribudli nové typy čalúnenia a do ponuky pribudol navigačný systém RT3, ktorý nahrádzal starší systém VDO (RT2).
C5 II. (X3) (2004 – 2008)
V roku 2004 prišiel facelift prvej generácie. Popri drobných dizajnových zmenách, pribudli natáčacie xenónové svetlomety a MP3 prehrávač. Elektronika prešla modernizáciou na CAN Bus (Controller Area Network). Pribudli nové motorizácie 2.2 HDi (175k) a 2.0 HDi novej generácie.
Podvozky
Model C5 bol nástupcom v sérií automobilov s hydropneumatickým odpružením. Tento druh pruženia nevyužíva pružiny a tlmiče ale kombináciu vlastností oleja a stlačeného plynu. Nezávisle od hmotnosti nákladu a batožiny si automobil udržuje stabilnú svetlú výšku, a je tak možné mať zároveň komfortné mäkké pruženie a kontakt s vozovkou zároveň. Nový systém má servisný interval 200 000 km alebo 10 rokov.
C5 I. (2001 – 2004)
Mala dve verzie podvozku, Hydractive H3 a H3+.
Hydractive HIII je počítačom riadený aktívny podvozok ktorý udržuje stabilnú výšku nezávisle od záťaže a mení ju podľa rýchlosti a stavu vozovky. Zabezpečuje veľmi komfortnú jazdu a možnosť zmeny svetlej výšky vozidla ovládačom na stredovom paneli. Hydractive HIII+ je druhá verzia podvozku, použitá v drahších modeloch a pre výbavu Exclusive. Táto verzia je doplnená dvomi hydropneumatickými zásobníkmi ("guľami") ktoré sa pripájajú alebo odpájajú k systému podľa požiadaviek. Systém tak volí z 4 možných charakteristík pre každé koleso. Jednotka BHI (Block hydraulique integree) vyhodnocuje jazdný štýl, rýchlosť a vozovoku a tým mení nastavenie podvozku medzi komfortným a aktívnym SPORT (tuhším o 80% s rýchlejšou odozvou nie tvrdým). Tento režim je možné zvoliť aj ručne. Na stredovom paneli sa nachádza ručné ovládanie výšky, ktoré je však obmedzené rýchlostným limitom. Po jeho prekročení sa automobil vráti do jazdnej výšky. Pri modeli Break (kombi) je možné spustiť automobil ovládaním v batožinovom priestore vozidla a znížiť tak výšku nakladacej hrany. V roku 2003 prešla zadná náprava úpravou uchytenia kvôli lepšiemu akustickému komfortu.
C5 II. (2004 – 2008)
Mala totožné podvozky s C5 I. ale zmodernizované,pruženie dostalo iné odladenie frekvencie, komfortnejšie a viac podobné modelu XM. Jednotka BHI dostala novú verziu riadiaceho počítača s novými pravidlami volenia režimov. Tieto zmeny prispeli k zvýšeniu komfortu a stability.
Motorizácie
C5 I. (2001 – 2004)
Zážihové (Benzín) | ||||||||||
Model | Objem | Motor | Max.výkon | Max. krútiaci moment | Max.rýchlosť | 0 – 100 | Spotreba | Emisie CO2 | Prevodovka | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.8 i 16V | 1749 cc | R4 16V | 116k pri 5500 ot. | 160Nm pri 4000 ot. | 196 km/h | 11,1s | 10,6/6,0/7,7 | 182g/km | BVM 5/BVA 4 | |
2.0 i 16V | 1997 cc | R4 16V | 136k pri 6000 ot. | 192Nm pri 4100 ot. | 208 km/h | 9,8s | 11,5/6,4/8,3 | 197g/km | BVM 5/BVA 4 | |
2.0 HPi | 1997 cc | R4 16V | 143k pri 6000 ot. | 200Nm pri 3200 ot. | 210 km/h | 9,6s | 10,3/6,0/7,5 | 177g/km | BVM 5 | |
3.0 V6 | 2946 cc | V6 24V | 207k pri 6000 ot. | 285Nm pri 3750 ot. | 240 km/h | 9,7s | 13,9/7,1/9,6 | 226g/km | BVM 5/BVA 4 | |
3.0 V6 Carlsson | 2946 cc | V6 24V | 235k pri 6000 ot. | 320Nm pri 3650 ot. | 245 km/h | 8,6s | 15/8,4/10,9 | BVM 5/BVA 4 | ||
Vznetové (Diesel) | ||||||||||
Model | Objem | Motor | Max.výkon | Max. krútiaci moment | Max.rýchlosť | 0 – 100 | Spotreba | Emisie CO2 | Prevodovka | |
2.0 HDi | 1997 cc | R4 8V | 90k pri 5500 ot. | 94Nm pri 3200 ot. | 180 km/h | 13,1s | 7,7/4,7/5,7 | 152g/km | BVM 5 | |
2.0 HDi | 1997 cc | R4 8V | 110k pri 4000 ot. | 250Nm pri 1750 ot. | 192 km/h | 11,3s | 7,4/4,6/5,6 | 147g/km | BVM 5/BVA 4 | |
2.0 HDi FAP | 1997 cc | R4 | 109k pri 4000 ot. | 250Nm pri 1750 ot. | 192 km/h | 11,5s | 7,8/4,6/5,8 | 153g/km | BVM 5 | |
2.2 HDi FAP | 2179 cc | R4 16V | 136k pri 4000 ot. | 317Nm pri 2000 ot. | 210 km/h | 10,5s | 8,8/4,9/6,3 | 168g/km | BVM 5/BVM 6/BVA 4 |
C5 II. (2004 – 2008)
Zážihové (Benzín) | ||||||||||
Model | Objem | Motor | Max.výkon | Max. krútiaci moment | Max.rýchlosť | 0 – 100 | Spotreba | Emisie CO2 | Prevodovka | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.8 i 16V | 1749 cc | R4 16V | 125k pri 5500 ot. | 170Nm pri 3750 ot. | 201 km/h | 10s | 10,4/5,9/7,6 | 187g/km | BVM 5 | |
2.0 i 16V | 1997 cc | R4 16V | 143k pri 6000 ot. | 200Nm pri 4000 ot. | 210 km/h | 9,1s | 11,1/6,3/8,0 | 190g/km | BVM 5/BVA 4 | |
3.0 V6 | 2946 cc | V6 24V | 210k pri 3750 ot. | 285Nm pri 3750 ot. | 230 km/h | 8,6s | 14,7/7,2/10 | 238g/km | BVA 6 | |
Vznetové (Diesel) | ||||||||||
Model | Objem | Motor | Max.výkon | Max. krútiaci moment | Max.rýchlosť | 0 – 100 | Spotreba | Emisie CO2 | Prevodovka | |
1.6 HDi 110 | 1560 cc | R4 16V | 110k pri 4000 ot. | 240Nm pri 1750 ot. | 192 km/h | 11,3s | 6,8/4,5/5,4 | 142g/km | BVM 5 | |
2.0 HDi 129 | 1997 cc | R4 | 129k pri 4000 ot. | 260Nm pri 1750 ot. | 7,8/5,0/6,0 | BVM 5 | ||||
2.0 HDi 138 | 1997 cc | R4 | 138k pri 4000 ot. | 320Nm pri 1750 ot. | 205 km/h | 9,8s | 7,8/5,0/6,0 | 158g/km | BVM 6/BVA 4/BVA 6 | |
2.2 HDi FAP | 2179 cc | R4 16V | 136k pri 4000 ot. | 314Nm pri 2000 ot. | 210 km/h | 11,9s | 8,8/4,9/6,3 | 168g/km | BVM 5/BVM 6/BVA 4 | |
2.2 HDi 173 Bi-Turbo | 2179 cc | R4 16V | 173k pri 4000 ot. | 370Nm pri 1500 ot. | 222 km/h | 9,3s | 8,1/5,0/6,1 | 194g/km | BVM 5/BVM 6/BVA 6 |
Bezpečnostné prvky
- systémy ABS,BAS, ESP, ASR, 9 airbagov, natáčacie svetlomety, systém AFIL oznamujúci neúmyselné prejdenie deliace čiary, upozornenie nezapnutých pásov.
Hodnotenie bezpečnosti euro NCAP:
Úrovne výbavy
- Plus -ABS, 6xAirbag, klimatizácia, palubný počítač
- Pack – automatická klimatizácia, palubný počítač typu B, hliníkové disky 15"
- Exclusive – ESP, hliníkové disky 16", tempomat, elektrické sedadlá, dažďový senzor a automatické stierače, pokovené čelné sklo, dvojzónová automatická klimatizácia, 9x Airbag, klimatizovaná priehradka
Príplátková výbava – NaviDrive s farebným displejom, vyhrievané sedadlá, strešné okno
Galéria C5 I.
-
Citroën C5 2001 – 2004
-
Citroën C5 I 2001 – 2004
-
Citroën C5 II. 2004 – 2008
-
Citroën C5 II. 2004 – 2008
C5 III. (X7)
Citroën C5 III. | |
---|---|
Výrobca | Citroën |
Koncern | PSA Peugeot Citroën |
Produkcia | 2008 - 2017 |
Krajina pôvodu | Francúzsko-Rennes Čína-Wuhan |
Predchodca | Citroën C5 I. |
Príbuzné autá | Peugeot 407 Peugeot 508 Citroën C6 |
Trieda | Stredná trieda |
Typ karosérie | liftback, sedan |
Platforma | PF3 |
Max. rýchlosť | 240 km/h (3.0 HDI) |
Prevodovka(y) | BVM5,BVM6,BVA6 |
Rázvor | 2 815 mm |
Dĺžka | 4 779 mm Tourer : 4 820 mm |
Šírka | 1 860 mm |
Výška | 1 451 mm Tourer : 1 495 mm |
Hmotnosť | 1 510 – 1 766 kg |
Kapacita nádrže | 71 L |
EuroNCAP | (2009) |
Dizajnér | Domagoj Djukec |
C5 III. alebo aj (X7) prišiel na trh v roku 2008. Vyrábal sa v prevedeniach sedan alebo kombi. Na rozdiel od predchodcov ktorý boli koncepcie liftback a kombi. V roku 2010 prešiel model prvým faceliftom a v roku 2013 druhým. Do roku 2011 bolo vyrobených 1 120 615 kusov. Model bol na trhu len s malými zmenami celých 9 rokov, čo sa negatívne podpísalo na jeho klesajúcej predajnosti. V posledných rokoch výroby. Výroba bola ukončená v roku 2017. Model nedostal priameho nástupcu, a preto sa stal posledným veľkým Citroenom s hydropneumatickým odpružením. Názov bol použitý v crossoveri Citroen C5 Aircross.
V roku 2007 bola predstavená nová C5 v koncepte Airscape spolu s novou tvárou a logom automobilky. Nový marketing však vyvolal negatívne ohlasy fanúšikov značky, hlavne reklama so sloganom "Nový Citroen C5, nemecky dokonalý, francúzsky elegantný. Účelom bolo prilákať zákazníkov z nemecky orientovaného automobilového trhu. C5 prevzala dizajnové črty nemeckých automobiliek ako napríklad tvary blatníkov, lemov kolies, ostré tvary svetlometov a nečalúnené materiály v interiéri v nižších výbavách. C5 bola kritizovaná oproti predchodzím verziám za komplikovaný multifunkčný volant, zmenšenie otvoru pre nastupovanie osôb, ergonómiu v interiéri a praktickosť kvôli karosérií sedan a malému kombi podľa vzoru automobilky Audi a VW. Tieto zmeny ale neznamenali nárast predajnosti, naopak C5 III. sa stala najslabšie predávaným modelom strednej triedy s hydropneumatickým odpružením v histórií. Model bol tiež prvým v ponuke Citroenu s konvenčným aj hydropneumatickým pružením.
V roku 2010 prišiel prvý facelift. Pribudli LED denné svietidlá vpredu a v zadných svetlometoch. Zadné svetlomety tiež dostali číre prekrytie cúvacích svetiel. Hlavná zmena sa týkala motorizácií a prechodu na nové normy emisií, motor 2.7HDi skončil výrobu a bol nahradený novým 3.0 HDi s technológiou ECCS (Extreme Conventional Combustion Systeme). Pribudla zážihová motorizácia 1.6THP zo spolupráce s automobilkou BMW.
V roku 2013 prešiel model ďalším faceliftom, mierne sa zmenila predná maska, ktorá dostala oblejšie logo. Model tiež zmenil úrovne výbavy, pribudli nové hliníkové disky a pribudla parkovacia kamera pre verziu kombi (Break).
Podvozok
Všetky C5 okrem verzie Metalique, používali elektronicky riadené hydropneumatické odpruženie.
Hydractive HIII plus je podobne ako jeho predchodca počítačom riadený hydropneumatický podvozok ale s inováciami. Namiesto zavesenia McPherson boli použité dvojité kosti. Na zadnej náprave taktiež čo prispelo k lepšiemu akustickému komfortu oproti predchodzím verziám s jednoduchšou nápravou. Podobné zavesenie má aj Citroën C6 ale s komplikovanejším a prepracovanejším systémom Hydractive. Výrobcom pružiacich komponentov je KAYABA japonský špecialista na podvozky. Pri odpružení Metalique sú použité konvenčné tlmiče a pružiny s degresívnym účinkom. Použité v lacnejších verziách výbavy.
Motorizácie
Zážihové (Benzín) | ||||||||||
Model | Objem | Motor | Max.výkon | Max. krútiaci moment | Max.rýchlosť | 0 – 100 | Spotreba | Emisie CO2 | Prevodovka | Produkcia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.6 VTi 120 | 1598 cc | R4 16V | 120k pri 6000 ot. | 160Nm pri 4250 ot. | 198 km/h | 12,2s | 8,3/5,0/6,2 | 144g/km | BMP 6 | 2012- |
1.6 THP 155 | 1598 cc | R4 16V | 156k pri 6000 ot. | 240Nm pri 4250 ot. | 210 km/h | 8,6s | 9,3/5,1/6,7 | 153g/km | BVM 6/BVA 6 | 2012- |
1.8 i 16V | 1749 cc | R4 16V | 127k pri 6000 ot. | 240Nm pri 4000 ot. | 201 km/h | 11,0s | Zdroj: