Šliapacia električka Sylvestra Krnky - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Šliapacia električka Sylvestra Krnky
 ...
Sylvestr Krnka r. 1884

Šliapacia električka Sylvestra Krnky je dnes už úplne zabudnutý, kuriózny dopravný prostriedok z roku 1895. K zostrojeniu tejto električky viedla Krnku predovšetkým snaha prísť s niečím novým. Ľudia v tej dobe odmietali určité spôsoby pohonov dopravných prostriedkov z rôznych dôvodov. Parná električka znečisťovala okolie dymom, elektrická električka bola spočiatku kritizovaná kvôli hornému vedeniu trolejov. Konská električka bola zase moc pomalá, a tak sa hľadali rôzne spôsoby pohonu. S jedným originálnym prišiel práve Sylvestr Krnka – český vynálezca (známy predovšetkým ako puškár). Predstavil verejnosti električku s jedinečným pohonom vo svojich sedemdesiatich rokoch. Do vozidla sa zmestilo dvadsať sediacich cestujúcich.

Popis šliapacieho systému

Základom sústavy bol hydraulický tlakostroj umiestnený uprostred vozidla. Ten obsluhovala jedna alebo dve osoby, jednoduchým šliapaním alebo váhou svojho tela. Týmto uviedla stroj do pohybu a pomocou brzdovej sústavy ho mohla opäť zastaviť. Šliapanie sa prenášalo na jednoduché páky spojené pomocou dvoch hydraulických valcov. Spočiatku bolo treba vyvinúť trochu viac sily, než sa stroj rozbehol. Potom už to šlo však ľahko. Rýchlosť električky sa rovnala konca a niekedy bola aj väčšia. Na rovnom teréne jazdila celkom ľahko, žiadne veľké telesné namáhanie nebolo potrebné ani v plne obsadenom vozidle.

Prevádzka šliapacej električky

Dráha, po ktorej vozidlo jazdilo, bola prevádzkovaná počas Národopisnej výstavy českoslovanskej na pražskom Výstavisku od 15. mája do 23. októbra roka 1895. Trať bola dlhá 500 m a nachádzala sa vo východnej časti Výstaviska. Šliapacia električka Sylvestra Krnky bola peknú atrakciou, ale z praktických dôvodov sa pochopiteľne neujala, a tak po skončení výstavy zmizla nevedno kam. O jej ďalšom osude už nie sú žiadne správy.

Pozri aj

Referencie

Literatúra

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk