Formula E - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Formula E
Formula E
Kategória jednomiestne monoposty
Región medzinárodný
Prvá sezóna 2014–15
Jazdci 22 (2023–2024)
Tímy 11 (2023–24)
Konštruktér Spark–Dallara
Dodávateľ pneumatík Michelin (2014-2022), Hankook (2023-)
Úradujúci šampión (jazdec) Spojené kráľovstvo Jake Dennis
(Avalanche Andretti Formula E) (2023)
Úradujúci šampión (tím) Spojené kráľovstvo Envision Racing (2023)
Oficiálna webstránka www.fiaformulae.com
Aktuálna sezóna:
2023–24

Formula E, oficiálny názov ABB FIA Formula E Championship je historicky prvá elektrická pretekárska séria na svete. Pretekári jazdia v autách s čisto elektrickým pohonom. Myšlienka organizovania takýchto pretekov pochádza ešte z roku 2012. Prvá sezóna šampionátu začala 13. septembra 2014 v Pekingu. Preteky sú organizované pod patronátom Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA). Aktuálnym riaditeľom Formuly E je Alejandro Agag.

Športové pravidlá

Formát

Podujatia sa začínajú dvoma rannými tréningmi. Prvý má 45 minút a druhý 30 minút. Jazdci majú k dispozícii dva monoposty s výkonom 200 kW.

Kvalifikácia sa koná obvykle na obed a trvá jednu hodinu. Jazdci sú rozdelení do štyroch skupín po päť, pričom majú šesť minút na to, aby odjazdili ich najrýchlejšie kolo. Jazdci majú k dispozícii jeden monopost s výkonom 200 kW. Od druhej sezóny, päť najrýchlejších jazdcov má ešte jeden pokus (tzv. Super Pole) a po jednom odjazdia svoje kolo, čím sa stanoví prvých päť pozícií na štarte.

Samotný pretek trvá cca 50 minút. Jazdci majú povinný jeden pit stop, kedy musia vymeniť monopost, pričom im môžu pomáhať dvaja členovia tímu vymeniť bezpečnostné pásy. Z bezpečnostných dôvodov je stanovený minimálny čas v boxoch, ktorý sa líši na každej trati. Výmena pneumatík počas tohto pit stopu nie je povolená, iba ak by jazdec dostal defekt alebo by bola pneumatika poškodená. Počas pretekov majú jazdci obmedzený výkon na 180 kW. Body sa prideľujú štandardným systémom FIA.[1]

Bodovací systém

Umiestnenie 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Pole Kolo
Body 25 18 15 12 10 8 6 4 2 1 3 1

Body získajú prví desiati jazdci podľa štandardného systému FIA. Naviac, tri body sa udeľujú jazdcovi, ktorí získal pole position a jeden bod jazdcovi, ktorí odjazdil najrýchlejšie kolo pretekov (v prvej sezóne dva body). V šampionáte sa účastnia jazdci aj tímy. Celkový počet bodov jazdcov pozostáva z jeho najlepších výsledkov. Celkový počet bodov tímu pozostáva zo súčtu bodov oboch jazdcov počas sezóny.

Fanboost

Pre každý závod môžu fanúšikovia hlasovať za ich obľúbeného jazdca prostredníctvom rozličných kanálov sociálnych médií, aby im dali dočasný výkon naviac. Hlasovanie začína dva týždne pred každým podujatím a trvá do šiestich minút od začiatku závodu. Traja víťazi Fanboostu získajú 100 kJ energie naviac, ktorú môžu použiť v rozmedzí od 180 kW až 200 kW. Od sezóny 2022 – 23 sa fanboost zrušil.

Attack Mode

Attack Mode, v preklade Útočný mód, bol zavedený od piatej sezóny a umožňuje jazdcom dva krát za preteky využiť zvýšenie výkonu o 25 kW. Zvýšenie výkonu trvá štyri minúty (dohromady osem minút) a aktivuje sa, keď jazdec prejde určenou zónou na trati, ktorá je mimo bežnej závodnej stopy. Využitie attack módu je podľa pravidiel povinné pre všetkých jazdcov.

Monoposty

Monopost Formuly E používaný v prvých štyroch sezónach

Spark-Renault SRT_01E (2014 – 18)

Počas prvej sezóny tímy používali elektrické pretekárske monoposty Spark-Renault SRT 01E, vyrobené firmou Spark Racing Technology. Šasi bolo navrhnuté Dallarou, elektromotor bol vyvinutý McLarenom (rovnaký motor použitý aj v McLarene P1), batériový systém vytvoril Williams Advanced Engineering a prevodovka bola päť stupňová od Hewlandu. Oficiálnym dodávateľom pneumatík je Michelin. Pre prvú sezónu bolo objednaných 42 elektromobilov, z ktorých dostal každý z desiatich tímov štyri a dva zostali na testovacie účely.

Priemerný monopost Formuly E má výkon aspoň 250 konských síl (190 kW). Z 0 na 100 km/h zrýchli do 3 sekúnd a má maximálnu rýchlosť 225 km/h. Generátory používané na dobíjanie batérií sú poháňané glycerínom, čo je vedľajší produkt výroby bionafty.

Od druhej sezóny pravidlá povoľujú nových výrobcov pohonného ústrojenstva a výrobcovia si môžu vyrobiť vlastný elektromotor, striedač, prevodovku a chladiaci systém. Šasi a batérie zostávajú rovnaké. V sezóne 2016–17 bolo deväť výrobcov pohonných jednotiek: ABT Schaeffler, Andretti Technologies, DS-Virgin, Jaguar, Mahindra, NextEV TCR, Penske, Renault a Venturi.

Monopost Formuly E 2. generácie

Spark SRT05e (2018 – 2022)

Od piatej sezóny tímy pretekajú na nových, radikálne upravených formulách, ktoré majú vyšší výkon a dojazd. Maximálny výkon je 200 kW počas pretekov a 250 kW počas kvalifikácie a maximálna rýchlosť monopostov je okolo 280 km/h. Batérie monopostov vydržia celý priebeh pretekov, čím sa eliminovala potreba vymieňať monoposty v strede pretekov.

Výsledky šampionátu

Šampionát jazdcov

Sezóna Jazdec Tím Monopost Pole
position
Víťazstvá Pódiá Najrýchlejšie
kolá
Body Bodový
náskok
2014–15 Brazília Nelson Piquet Jr. Čína NEXTEV Team China Racing Spark–Renault SRT_01E 0 2 5 2 144 1
2015–16 Švajčiarsko Sébastien Buemi Francúzsko Renault e.dams Spark–Renault Z.E 15 3 3 6 5 155 2
2016–17 Brazília Lucas di Grassi Nemecko ABT Schaeffler Audi Sport Spark–ABT Schaeffler FE02 3 2 7 0 181 24
2017–18 Francúzsko Jean-Éric Vergne Čína Techeetah Spark–Renault Z.E 17 4 4 6 0 198 54
2018–19 Francúzsko Jean-Éric Vergne Čína DS Techeetah Spark–DS E-Tense FE 19 1 3 5 1 136 17
2020-21 Holandsko Nyck de Vries Spojené kráľovstvo Envision Virgin Racing Spark-DS E-Tense FE 2021 1 2 4 1 99 -
2021-22 Belgicko Stoffel Vandoorne Nemecko Mercedes-EQ Formula E Team Spark-DS E-Tense FE 2022 2 1 8 1 213 -
2022-23 Spojené kráľovstvo Jake Dennis Spojené štáty Avalanche Andretti Formula E Spark-DS E-Tense FE 2023 2 2 11 4 229 -

Šampionát tímov

Sezóna Tím Monopost Jazdci Pole
position
Víťazstvá Pódiá Najrýchlejšie
kolá
Body Bodový
náskok
2014–15 Francúzsko Renault e.dams Spark–Renault SRT_01E 8 Francúzsko Nicolas Prost
9 Švajčiarsko Sébastien Buemi
5 4 7 2 232 61
2015–16 Francúzsko Renault e.dams Spark–Renault Z.E 15 8 Francúzsko Nicolas Prost
9 Švajčiarsko Sébastien Buemi
3 5 9 6 270 49
2016–17 Francúzsko Renault e.dams Spark–Renault Z.E 16 8 Francúzsko Nicolas Prost
9 Švajčiarsko Sébastien Buemi
(9) Francúzsko Pierre Gasly
2 6 7 1 268 20
2017–18 Nemecko Audi Sport ABT Schaeffler Spark–Audi e-tron FE04 1 Brazília Lucas di Grassi
66 Nemecko Daniel Abt
1 4 11 7 264 2
2018–19 Čína DS Techeetah Spark–DS E-Tense FE 19 25 Francúzsko Jean-Éric Vergne
36 Nemecko André Lotterer
2 3 7 2 222 19
2019-20 Čína DS Techeetah Spark-DS E-Tense FE 2020 13 Portugalsko Antonio Félix da Costa 4 4 9 5 244 77
2020-21 Nemecko Mercedes-EQ Formula E Team Spark-DS E-Tense FE 2021 5 Belgicko Stoffel Vandoorne
17 Holandsko Nyck de Vries
4 3 7 2 181 -
2021-22 Nemecko Mercedes-EQ Formula E Team Spark-DS E-Tense FE 2022 5 Belgicko Stoffel Vandoorne
17 Holandsko Nyck de Vries
3 3 11 2 319 -
2022-23 Spojené kráľovstvo Envision Racing Spark-DS E-Tense FE 2023 37 Austrália Nick Cassidy

9 Švajčiarsko Sébastien Buemi

3 3 9 1 304 -
V stĺpci „Jazdci“ sú uvedení tí jazdci, ktorí bodovo prispeli svojmu tímu do šampionátu tímov. Zastupujúci jazdci majú číslo uvedené v zátvorkách.


Zoznam E-Prix

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Zdroj: Wikipedia.org - čítajte viac o Formula E





Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk


Preteky Roky Počet pretekov Okruh
Saudská Arábia Ad Diriyah 2018, 2021 (2x), 2022 (2x), 2023 (2x), 2024 (2x) 7 Riyadh Street Circuit
Nemecko Berlín 2015, 2016, 2017 (2x), 2018, 2019, 2021 (2x), 2022 (2x), 2023 (2x), 2024 (2x) 12 Tempelhof Airport Street Circuit (2015, 2017–2019, 2021-2024)
Berlin Street Circuit (2016)
Švajčiarsko Bern 2019 1 Bern Street Circuit
Argentína Buenos Aires 2015, 2016, 2017 3 Puerto Madero Street Circuit
Indonézia Jakarta 2022, 2023 (2x) 3 Jakarta International e-Prix Circuit
India Hajdarábad 2023, 2024 1 Hyderabad Street Circuit
Hong Kong Hongkong 2016, 2017 (2x), 2019 4 Hong Kong Central Harbourfront Circuit
Juhoafrická republika Kapské Mesto 2023 1 Cape Town Street Circuit
Spojené kráľovstvo Londýn 2015 (2x), 2016 (2x), 2021 (2x), 2022 (2x), 2023 (2x), 2024 (2x) 10 Battersea Park Street Circuit (2015-2016), ExCeL London (2021-2024)
Spojené štáty Long Beach 2015, 2016 2 Long Beach Street Circuit
Maroko Marrákeš 2016, 2018, 2019, 2022 4 Circuit International Automobile Moulay El Hassan
Mexiko Mexiko 2016, 2017, 2018, 2019, 2021 (2x), 2022, 2023, 2024 8 Autódromo Hermanos Rodríguez
Spojené štáty Miami 2015 1 Biscayne Bay Street Circuit
Monako Monako 2015, 2017, 2019, 2021, 2022, 2023, 2024 6 Circuit de Monaco
Kanada Montreal 2017 (2x) 2 Montreal Street Circuit
Rusko Moskva 2015 1 Moscow Street Circuit
Spojené štáty New York 2017 (2x), 2018 (2x), 2019 (2x), 2021 (2x), 2022 (2x) 10 Brooklyn Street Circuit