A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Karosa NO 80 je model autobusového návesu, ktorý v jedinom kuse vyrobila na začiatku 60. rokov 20. storočia Karosa Vysoké Mýto .
Konštrukcia [1]1" class="mw-editsection-visualeditor">upraviť | upraviť zdroj
Náves NO 80 je založený na konštrukcii autobusu Škoda 706 RTO . Jedná sa o jednonápravové vozidlo, ktoré bolo pripojené za klasickým nákladným ťahačom. NO 80 má celokovovú polosamonosnou karosériu spojenú s polosamonosným rámom a tvorí s ním jeden celok. Karoséria je zvonku oplechovaná, v interiéri obložená umakartom . Pérovanie je zabezpečené pozdĺžnymi listovými perami , na ktorých sú silenbloky. Náprava má dva hydraulické tlmiče a torzný stabilizátor kvôli zlepšeniu priečnej stability. Čalúnené sedačky s trubkovým rámom s poťahmi z umelej kože boli farebne zladené s ostatným interiérom. Boli rozmiestnené priečne 2 + 2 so strednou uličkou. Všetky sú umiestnené v smere jazdy okrem radu nad podbehmi kolies a sedadla oproti vstupným dverám. Vstup do vozidla zaisťovali jedny mechanické dvojkrídlové, tzv. Búchacie dvere šírky 900 mm, ktoré boli umiestnené v pravej bočnici v prednej časti návesu. Ich otvorením sa samočinne vyklopila stupačka pre uľahčenie nastupovania cestujúcich. Voz bol vybavený samostatným naftovým kúrením PAL s výkonom 9000 kcal/h..
Technické parametre [1]upraviť | upraviť zdroj
- Dĺžka: 10550 mm
- Šírka: 2400 mm
- Výška (zaťaženého návesu): 2985 mm
- Hmotnosť prázdneho návesu: 5500 kg
- Počet náprav: 1
- Rozchod: 1780 mm
- Kolesá - diskové 7,00 - 20 Advanced
- Pneumatiky 9,00 - 20 eHD
- Pomocný oporný podvozok hydraulický výsuvný
- Točňa mechanická
- Rázvor od zadnej nápravy ťahača: 6570 mm
- Rázvor od čapu točnice: 6950 mm
- Brzda prevádzková: vzduchotlaková
- Brzda pomocná ručná: mechanická
- Pérovanie: dve pozdĺžne listové perá
- Tlmiče: hydraulické
- Pohotovostná hmotnosť návesu: 5500 kg
- Tlak na točnicu:1750 kg
- Tlak na nápravu: 3750 kg
- Užitočné zaťaženie: 6000 kg
- Priestor pre batožinu: 1,75 m3
- Čelková hmotnosť: 11500 kg
- Počet pevných sedadiel: 51
- Počet núdzových sedadiel: 9
- Miesta celkom: 80
- na sedenie: 51
- na státie: 29
Výroba a prevádzka [1]upraviť | upraviť zdroj
Prvé projekty koncepcie návesu pre hromadnú dopravu osôb sa objavili v roku 1958 . Bolo rozhodnuté o výrobe unifikovanej rady autobusov Karosa SB (dĺžka 10 m), Škoda 706 RTO (11 m) a Škoda 706 RTO-K (kĺbový, 16 m), prívesu Karosa B 50 a návesu NO 80. Prototyp autobusového návesu bol vyrobený na konci roka 1960, v januári 1961 bol predstavený odbornej verejnosti a potom bol nasadený do skúšobnej prevádzky. Ako ťahač mohol použiť nákladné auto Škoda 706 RTTN či Tatra 137 . Výhodou osobného návesu bola možnosť ho kedykoľvek odpojiť a nahradiť návesom nákladným (napríklad dovoz zamestnancov na stavbu a potom materiálu na stavenisko). Výhľadovo sa uvažovalo aj o vojenskom variante. Lenže už v čase stavby prototypu vyvíjala Karosa nový autobusový rad Š, takže z unifikovaného radu sa masovej výroby dočkal len autobus RTO.
Prototyp návesu NO 80 bol v skúšobnej prevádzke v niekoľkých podnikoch ČSAD (napr. Tábor, Bratislava, Gottwaldov, Brno i. ). Potom bol v roku 1962 natrvalo odovzdaný ČSAD Bratislava, ktoré ho uplatnilo v okolí Šale, kde jazdil 17 rokov. Jeho ťahač 706 RTTN bol po návozu zamestnancov do podnikov využívaný aj v nákladnej doprave (ako bolo pôvodne plánované).
Na začiatku 21. storočia bol vrak návesu objavený na Slovensku . Postupne bola vykonaná jeho náročná renovácia. Verejnosti bol prvýkrát predstavený (spolu s tiež renovovaným ťahačom Škoda 706 RTTN) v lete 2007 v Prahe . O necelý rok neskôr bol prvýkrát vypravený na vyhliadkovú jazdu s cestujúcimi (stalo sa tak 26. apríla 2008 v Brne ).
Historické vozidláupraviť | upraviť zdroj
- CSAP Nymburk (jediný vyrobený automobil, v súprave s ťahačom Škoda 706 RTTN )
Pozri ajupraviť | upraviť zdroj
Literatúraupraviť | upraviť zdroj
- Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X. Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X. Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X. Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X.
Referencieupraviť | upraviť zdroj
Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk