Karosa NO 80 - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

Karosa NO 80
 ...
Zrenovovaná historická súprava na pražskom výstavisku: tahač Škoda 706 RTTN s návesom Karosa NO 80
Interiér návesu NO 80

Karosa NO 80 je model autobusového návesu, ktorý v jedinom kuse vyrobila na začiatku 60. rokov 20. storočia Karosa Vysoké Mýto .

Konštrukcia [1]1" class="mw-editsection-visualeditor">upraviť | upraviť zdroj

Náves NO 80 je založený na konštrukcii autobusu Škoda 706 RTO . Jedná sa o jednonápravové vozidlo, ktoré bolo pripojené za klasickým nákladným ťahačom. NO 80 má celokovovú polosamonosnou karosériu spojenú s polosamonosným rámom a tvorí s ním jeden celok. Karoséria je zvonku oplechovaná, v interiéri obložená umakartom . Pérovanie je zabezpečené pozdĺžnymi listovými perami , na ktorých sú silenbloky. Náprava má dva hydraulické tlmiče a torzný stabilizátor kvôli zlepšeniu priečnej stability. Čalúnené sedačky s trubkovým rámom s poťahmi z umelej kože boli farebne zladené s ostatným interiérom. Boli rozmiestnené priečne 2 + 2 so strednou uličkou. Všetky sú umiestnené v smere jazdy okrem radu nad podbehmi kolies a sedadla oproti vstupným dverám. Vstup do vozidla zaisťovali jedny mechanické dvojkrídlové, tzv. Búchacie dvere šírky 900 mm, ktoré boli umiestnené v pravej bočnici v prednej časti návesu. Ich otvorením sa samočinne vyklopila stupačka pre uľahčenie nastupovania cestujúcich. Voz bol vybavený samostatným naftovým kúrením PAL s výkonom 9000 kcal/h..

Technické parametre [1]upraviť | upraviť zdroj

  • Dĺžka: 10550 mm
  • Šírka: 2400 mm
  • Výška (zaťaženého návesu): 2985 mm
  • Hmotnosť prázdneho návesu: 5500 kg
  • Počet náprav: 1
  • Rozchod: 1780 mm
  • Kolesá - diskové 7,00 - 20 Advanced
  • Pneumatiky 9,00 - 20 eHD
  • Pomocný oporný podvozok hydraulický výsuvný
  • Točňa mechanická
  • Rázvor od zadnej nápravy ťahača: 6570 mm
  • Rázvor od čapu točnice: 6950 mm
  • Brzda prevádzková: vzduchotlaková
  • Brzda pomocná ručná: mechanická
  • Pérovanie: dve pozdĺžne listové perá
  • Tlmiče: hydraulické
  • Pohotovostná hmotnosť návesu: 5500 kg
  • Tlak na točnicu:1750 kg
  • Tlak na nápravu: 3750 kg
  • Užitočné zaťaženie: 6000 kg
  • Priestor pre batožinu: 1,75 m3
  • Čelková hmotnosť: 11500 kg
  • Počet pevných sedadiel: 51
  • Počet núdzových sedadiel: 9
  • Miesta celkom: 80
    • na sedenie: 51
    • na státie: 29

Výroba a prevádzka [1]upraviť | upraviť zdroj

Autobusový náves NO 80

Prvé projekty koncepcie návesu pre hromadnú dopravu osôb sa objavili v roku 1958 . Bolo rozhodnuté o výrobe unifikovanej rady autobusov Karosa SB (dĺžka 10 m), Škoda 706 RTO (11 m) a Škoda 706 RTO-K (kĺbový, 16 m), prívesu Karosa B 50 a návesu NO 80. Prototyp autobusového návesu bol vyrobený na konci roka 1960, v januári 1961 bol predstavený odbornej verejnosti a potom bol nasadený do skúšobnej prevádzky. Ako ťahač mohol použiť nákladné auto Škoda 706 RTTN či Tatra 137 . Výhodou osobného návesu bola možnosť ho kedykoľvek odpojiť a nahradiť návesom nákladným (napríklad dovoz zamestnancov na stavbu a potom materiálu na stavenisko). Výhľadovo sa uvažovalo aj o vojenskom variante. Lenže už v čase stavby prototypu vyvíjala Karosa nový autobusový rad Š, takže z unifikovaného radu sa masovej výroby dočkal len autobus RTO.

Prototyp návesu NO 80 bol v skúšobnej prevádzke v niekoľkých podnikoch ČSAD (napr. Tábor, Bratislava, Gottwaldov, Brno i. ). Potom bol v roku 1962 natrvalo odovzdaný ČSAD Bratislava, ktoré ho uplatnilo v okolí Šale, kde jazdil 17 rokov. Jeho ťahač 706 RTTN bol po návozu zamestnancov do podnikov využívaný aj v nákladnej doprave (ako bolo pôvodne plánované).

Na začiatku 21. storočia bol vrak návesu objavený na Slovensku . Postupne bola vykonaná jeho náročná renovácia. Verejnosti bol prvýkrát predstavený (spolu s tiež renovovaným ťahačom Škoda 706 RTTN) v lete 2007 v Prahe . O necelý rok neskôr bol prvýkrát vypravený na vyhliadkovú jazdu s cestujúcimi (stalo sa tak 26. apríla 2008 v Brne ).

Historické vozidláupraviť | upraviť zdroj

  • CSAP Nymburk (jediný vyrobený automobil, v súprave s ťahačom Škoda 706 RTTN )

Pozri ajupraviť | upraviť zdroj

Literatúraupraviť | upraviť zdroj

  • Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X. Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X. Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X. Encyklopedie československých autobusů a trolejbusů, 2. díl. s.l. : s.n., 2006. ISBN 80-86116-31-X.

Referencieupraviť | upraviť zdroj

  1. a b c MATÚŠEK, Jaroslav. Znovuzrodenie autobusového návesu Karosa NO80. VETERÁN.SK (Bratislava: Slovart rekord, s.r.o.), roč. 2007, čís. 11, s. 56-58. ISSN 1336-8508.

Externé odkazyupraviť | upraviť zdroj


Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk