George Stephenson - Biblioteka.sk

Upozornenie: Prezeranie týchto stránok je určené len pre návštevníkov nad 18 rokov!
Zásady ochrany osobných údajov.
Používaním tohto webu súhlasíte s uchovávaním cookies, ktoré slúžia na poskytovanie služieb, nastavenie reklám a analýzu návštevnosti. OK, súhlasím


Panta Rhei Doprava Zadarmo
...
...


A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9

George Stephenson
 ...
George Stephenson
britský inžinier a vynálezca
britský inžinier a vynálezca
Narodenie9. jún 1781
Wylam, Spojené kráľovstvo
Úmrtie12. august 1848 (67 rokov)
Tapton, Spojené kráľovstvo
PodpisGeorge Stephenson, podpis (z wikidata)
Odkazy
CommonsSpolupracuj na Commons George Stephenson

George Stephenson (* 9. jún 1781, Wylam, Spojené kráľovstvo – † 12. august 1848, Tapton) bol britský inžinier a vynálezca.

Ako inžinier zlepšoval v baniach parné stroje a čerpadlá. Zriadil tam aj niekoľko šikmých plôch pre prepravu uhlia a nakoniec 12 km dlhú banskú dráhu. V roku 1814 predviedol úspešne parný rušeň, ktorý na koľajniciach postavených do svahu utiahol osem vozov s nákladom 30 ton. O rok neskôr si ho dal patentovať. V roku 1823 projektoval prvú verejnú železničnú trať pre dopravu osôb na svete medzi britskými mestami Stockton-on-Tees a Darlington (osadená strojom Locomotion). 27. septembra 1825 ju uviedol do prevádzky.

Jeho lokomotíva vtedy bola schopná utiahnuť až 30 vozov s nákladom o 90 tonách rýchlosťou 19 km/h. Už skôr, v roku 1823, založil továreň na výrobu rušňov. Rušne vyvážal do celej Európy. V októbri 1829 vyhral preteky rušňov so synom Robertom a rušňom nazvaným Rocket (Raketa). Stal sa predobrazom rušňov na viac ako jedno storočie, jazdil "závratnou" rýchlosťou – 19,2 km/h. Dosahoval maximálnu rýchlosť úctyhodných 46 km/h.

Stephenson sa podieľal aj na iných významných železniciach sveta (napr. Londýn – Birmingham alebo Liverpool – Manchester). Prevzal a presadzoval rozchod koľají 1 422 mm, ktorý bol po zvýšení na 1 435 mm uzákonený v Anglicku ako jednotný a je dnes celosvetovo najrozšírenejším rozchodom.

V 30. rokoch začali byť železnice podľa Stephensonovho vzoru stavané v USA, Francúzsku, Belgicku a tiež v Nemecku. Prvá železnica v habsburskej monarchii začala prevádzku 7. júna 1839 medzi Viedňou a Brnom.

Iné projekty

Externé odkazy

Zdroj

Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku George Stephenson na českej Wikipédii.

Zdroj:
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.






Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.

Your browser doesn’t support the object tag.

www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk