A | B | C | D | E | F | G | H | CH | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9
Elektrický rušeň radu 162 | |
Rušeň 162.014 v Prahe hl. n. | |
Prevádzkové parametre | |
---|---|
Maximálna rýchlosť | 140 km/h |
Trvalý výkon | 3 480 kW |
Napájacie sústavy | 3 kV js |
Regulácia výkonu | pulzná tyristorová |
Trakčný motor | Škoda 1 AL 4542 FiR (4×) |
Výkon trakčného motora | 870 kW |
Prenos krútiaceho momentu | Kĺbová spojka Škoda |
Vykurovanie súpravy | elektrické |
Usporiadanie pojazdu | Bo' Bo' |
Trvalá ťažná sila | 160 kN |
Maximálna ťažná sila | 258 kN |
Rozchod | 1 435 mm |
Minimálny polomer prechádzania oblúkov | 120 m |
Hmotnosť | 85 t |
Adhézna hmotnosť | 85 t |
Dĺžka cez nárazníky | 16 800 mm |
Šírka | 2 940 mm |
Výška | 4 595 mm |
Priemer kolies | 1 250 mm |
Výrobné údaje | |
Výrobca | Škoda Plzeň |
Prevádzkovateľ | (ČSD, ŽSR), ČD, ZSSK, RegioJet |
Rok výroby | 1991 |
Počet vyrobených kusov | 60 |
V prevádzke v období | 1991 – súčasnosť |
Staré označenie ČSD | E 499.3 |
Továrenské označenie | Škoda 98E1 |
Elektrický rušeň 162 (predtým E 499.3, továrenské označenie Škoda 98E1) je rýchlikový rušeň na jednosmernú napájaciu sústavu 3 kV z produkcie Škody Plzeň. Vychádza z rady 163 a je s ňou do značnej miery zhodný. Hlavný rozdiel oproti 163 je zmena prevodového pomeru a iné trakčné motory.
História
Rušne boli objednané v 80. rokoch, pretože práve v tom čase sa začalo vážne uvažovať o zvýšení rýchlosti na najvýznamnejších tratiach vtedajších ČSD zo 120 km/h na 140 km/h. Stroje však boli dodané až po nežnej revolúcii. Od začiatku boli nasadzované na rýchliky a expresy na vtedajšom hlavnom ťahu, dnes I. koridor, len na Slovensku sa objavujú aj v čele osobných vlakov. V 90. rokoch boli ale u časti rušňov vymenené podvozky sa strojmi radu 363 z dôvodu nedostatku dvojprúdových rušňov s rýchlosťou nad 120 km/h. Tieto stroje potom teda získali podvozky s prevodovým pomerom pre rýchlosť 120 km/h, preto potom boli preznačeniu na rad 163 spoužitím pôvodných poradových čísiel zvýšených o 200. Zvyšným strojom radu 162 boli neskôr dosadené tlmiče vrtivých pohybov podvozku, nový vlakový zabezpečovač, bezpečnostné lepené čelné skla a elektronické rýchlomery. Po tejto modernizácii ešte len mohli byť schválené pre prevádzku rýchlosťou 140 km/h i po koridorových tratiach (do roku 1999 okrem strojov 162.052, 162.053 a 162.054 mali ostatné schválenú maximálnu rýchlosť iba 120 km/h).
Prevádzka
Medzi najvýznamnejšie výkony týchto strojov patrí ich nasadenie na vlaky SuperCity Manažér a Mladý svet na konci 90. rokov, kedy s týmito vlakmi jazdili bez jedinej zastávky z Ostravy do Prahy.
V súčasnosti sú dislokované v depách Praha, väčšina v prevádzkovej jednotke Děčín, a Žilina. Z Prahy odchádzajú ako rušne rýchlikov do Děčína. Dvojica pražských lokomotív slúži ako záloha pre expresy z Bratislavy na východ, prípadne aj pre rýchliky do Luhačovíc.
Regiojet
Spoločnosť Regiojet zakúpila v máji 2010 od talianskej železničnej spoločnosti Ferrovie Nord Milano 9 lokomotív typu Škoda 99 e z roku 1991. Okrem úprav pre prevádzku na sieti SŽDC bola rušňom zvýšená maximálna rýchlosť na 140 km/h a lokomotívy boli preznačené na rad 162.
Iný projekt
- Commons ponúka multimediálne súbory na tému Elektrický rušeň 162
Externé odkazy
- Rušne radov 162 a 163 v atlase lokomotív
- Rušeň radu 162 na stránkach zameraných na prototypy a unikátne stroje
Zdroj
Tento článok je čiastočný alebo úplný preklad článku Lokomotiva 162 na českej Wikipédii.
Text je dostupný za podmienok Creative Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších podmienok. Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky použitia.
Antropológia
Aplikované vedy
Bibliometria
Dejiny vedy
Encyklopédie
Filozofia vedy
Forenzné vedy
Humanitné vedy
Knižničná veda
Kryogenika
Kryptológia
Kulturológia
Literárna veda
Medzidisciplinárne oblasti
Metódy kvantitatívnej analýzy
Metavedy
Metodika
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.
www.astronomia.sk | www.biologia.sk | www.botanika.sk | www.dejiny.sk | www.economy.sk | www.elektrotechnika.sk | www.estetika.sk | www.farmakologia.sk | www.filozofia.sk | Fyzika | www.futurologia.sk | www.genetika.sk | www.chemia.sk | www.lingvistika.sk | www.politologia.sk | www.psychologia.sk | www.sexuologia.sk | www.sociologia.sk | www.veda.sk I www.zoologia.sk